گره کار استخدام نیرو در آموزش و پرورش کجاست ؟/واردشدن  زندگینامه شهید حججی به کتب  درسی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت:موضوعات مربوط به شهید و شهادت و پیاده سازی آن در کتاب های درسی یکی از کارهای خوب در آموزش و پرورش بود که تا امروز ادامه پیدا کرده است . برای مثال بعد از شهدای دفاع مقدس ،شهدای هسته ای و امروز شهدا مدافع حرم را وارد کتاب های درسی کرده ایم تا دانش آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

دکتر علی زر افشان با حضور در غرفه ایسکانیوز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار این رسانه در مورد تغییرات در کتاب های درسی گفت: تغییرات در کتاب های درسی دو نوع است یکی اینکه کتاب هایی مانند کتاب پایه یازدهم که امسال منتشر شده و دانش آموزان این پایه در حال استفاده از این کتاب هستند وکتاب هایی که برای پایه جدید تحصیلی در نظر گرفته شده مانند کتاب پایه دوازدهم برای سال آینده و دوم کتاب هایی که در فرآیند بازنگری به طور معمول بازنگری می شوند به عنوان مثال ، کتاب های دوره ابتدایی که از پایه اول تغییراتی را شروع کردیم که تغییراتی در آن بوجود آوردیم یاتغییراتی که امسال در پایه یازدهم انجام شد ویکی از نکات حائز اهمیت محتوا کتاب های درسی تغییر کند.

زر افشان در پاسخ به این سوال که نام و زندگی شهید محسن حججی در کتاب های درسی گنجانده شده گفت: در واقع پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه و به روز شدن اطلاعات درسی در بحث شهید و شهادت نیاز به توجه داشت و براساس بازنگری های انجام شده ، تغییرات عمده ای حاصل شد و از جمله این تغییرات این بود که در گذشته فقط اسم شهدای دفاع مقدس در کتاب ها درسی می آمد و در واقع شهادت پس از اتمام جنگ به پایان می رسید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار خوبی که در آموزش و پرورش انجام شده این است که بحث شهید و شهادت تا امروز ادامه پیداکرده و استمرار شهادت را می توان در جامعه دید گفت: تا قبل از این دانش آموزان شهادت را در گذشته و در 8 سال جنگ تحمیلی می دیدند اما امروز وقتی ازشهدا نام برده می شود شهدای مدافعان حرم و مخصوصا شهید حججی در ذهن تداعی می شود.

نقش زنان در دفاع مقدس

زر افشان گفت: در گذشته شهیدانی که به عنوان الگو در کتاب ها از آنها یاد می شد بیشتر چهره مردان بود، برای مثال شهید فهمیده الگوی دانش آموزی مطرح می شد ، اما شهید فهمیده الگو پسران بوده. اما امروز در کتاب درسی دختران عکسی از یک دختر شهید به نام سهام خیام به عنوان الگو وجود دارد.

وی تاکید کرد: مهمتر از آن این است که نقش زنان در دفاع مقدس مطرح می شود به عنوان مثال فیلم ویلایی ها یک نوآوری در فیلم های دفاع مقدس بود و برای اولین بار نشان داد که زنان در دفاع مقدس نقش داشتند و متاسفانه مورد غفلت فضای سینمایی کشور واقع شده بود و ما در کتاب های درسی هم اینکار را انجام دادیم که در کنار شهید فهمیده یک دانش آموز دختر را وارد کردیم تا نقش زنان را در جنگ نشان دهیم .

گره کار استخدام نیرو در آموزش و پرورش کجاست ؟

زر افشان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در مورد اینکه در جامعه تعداد زیادی متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند و در واقع عاشق معلم شدن هستند و از طرفی اعلام می شود که کمبود معلم داریم به نظر شما گره کار کجاست که این متقاضیان نمی توانند وارد آموزش و پرورش و فضای آموزش شوند؟ گفت: در قانون خدمات کشوری آموزش و پرورش جزء امور حاکمیتی است و دستگاه هایی که جزء امور حاکمیتی هستند باید به ازای هر بازنشستگی یک نفر جدید را استخدام کنند وحتی اگر در قانون خدمات کشوری هم مطرح نیامده بود با کمی تامل می توان این موضوع را فهمید. برای مثال در کشورما 500 هزار کلاس درس دایر است و زمانی که معلم یک کلاس بازنشسته شود باید نیروی جدید جایگزین شود این امر بدیهی است که باید اتفاق بیفتد اما تا به حال این اتفاق نیفتاده است و به ازای تعداد افرادی که بازنشسته شده اند به ما ردیف جذب نیرو داده نشده که در حال رایزنی با دستگا های ذیربط برای کسب مجوز هستیم و در قانون برنامه ششم هم این امر به عنوان یک تکلیف آمده که سازمان مدیریت به وزارت آموزش و پرورش براساس تعدادی نیرویی که در خواست شده معلم استخدام کند که اگر این اتفاق بیفتد این دغدغه هم از بین می رود .
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: امسال ما بیشتر از 50 هزار نفر بازنشسته داریم و باید 50 هزار نفر ردیف جدید به ما تعلق بگیرد و این اتفاق می افتد.

700

کد خبر: 865182

وب گردی

وب گردی