حل مشکلات سپرده گذاران نیازمند همکاری نهادهای مختلف است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در جلسه اخیر سران قوا مسئله موسسات مالی و اعتباری مطرح شده است که برای حل آن نیازمند همکاری نهادهای مختلف کشور هستیم.

به گزارش ایسکانیوز ، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعداز ظهر امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اعتراضات سپرده گذاران موسسات مالی در طول برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: در جلسه اخیر سران قوا مسئله موسسات مالی و اعتباری مطرح شده است که برای حل آن نیازمند همکاری نهادهای مختلف کشور شامل سپرده گذاران، موسسات مالی و هیئت نظارت بانک مرکزی هستیم.

شمخانی یکی از اصلی ترین مولفه های تقویت ساختار سیاسی کشور را بحث انسجام اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه، تعالی و پیشرفت بدون انسجام اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود چراکه فقدان انسجام اجتماعی به هدر رفت مهمترین منبع یک کشور یعنی سرمایه های انسانی منجر می شود.

وی افزود: در جامعه ای که امکان تعالی سرمایه های انسانی فراهم نباشد، نمیتوان به شکل گیری انسجام اجتماعی امیدوار بود چراکه عقب ماندگی و جهل اجتماعی مهمترین مانع برای آن خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه انسجام بر مبنای رویکرد و تفکر جمعی شکل می گیرد، اظهار داشت: تا زمانی که آحاد جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرد، هویت ملی و شناخت کافی نسبت به منافع ملی ایجاد نخواهد شد. بدون گفتگو، مفاهمه و اقناع سازی نمی توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود.

شمخانی خاطرنشان کرد: امر و نهی در پاره ای از موارد می تواند باعث ایجاد آرامش و نظم تصنعی در جامعه شود اما به طور قطع تعالی سرمایه های انسانی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها محور و پیشران اصلی برای ایجاد گفتگو و تعالی در جامعه هستند، یادآور شد: از جایگاه مسئول نهاد امنیت ملی کشور می گویم، بدون ارائه تعریف مشخص از مسئولیت های متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیگر دارند نمی توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه ها را برای تامین امنیت ملی داشته باشیم.

شمخانی ادامه داد: به میزان کاهش اصتحکاک دولت و حاکمیت با رسانه ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه ای رسانه ها به نهادهای صنفی حرفه ای و مسئولیت پذیر، اعتماد متقابل تقویت خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، تاکید کرد: اگر امور صنفی رسانه ها در کشور به آنها واگذار شود، علاوه بر اینکه آزادی مسئولانه رسانه ها را شکل خواهد داد، از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به طبع آن ضد امنیت ملی است جلوگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها نیز در این مسیر باید نشان دهند که منظورشان از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست، خاطرنشان کرد: باید بلوغ سیاسی، رسانه ای و تخصصی رسانه ها بیش از گذشته به منصه ظهور گذاشته شود. مبنای فعالیت رسانه حرفه ای هویت و منافع ملی است.

شمخانی با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در تحقق مسئله مهم امنیت ملی کشور یعنی پیشرفت اقتصادی، گفت: در راس این پیشرفت مبارزه قاطع با فساد اقتصادی است. همه ما در این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت است.

وی افزود: ریشه های شکل گیری فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه ای و تبعیض آمیز و باندبازی و فامیل سالاری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر فرد و جریانی از فضای قانونی کشور فاصله گرفت و احساس کرد که می تواند حیات خلوتی را برای فرار از پاسخگویی ایجاد کند، زبان رسانه بعنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود.

شمخانی ادامه داد: این روند به طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه ایجاد فساد و نا امن شدن فضا برای مفسدین کمک خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه همه باید به تیز شدن تیغ رسانه ها برای مقابله با فساد کمک کنیم، خاطرنشان کرد: همه ابزار لازم برای ایجاد نقش فعال و پیشرو رسانه ها در مبارزه با فساد باید به کار گیری شود. رسانه ها باید بتوانند با اقتدار کامل ضمن بهره برداری از امنیت بیان و قلم، به مسئولیت خود در چارچوب قانون کمک کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در طول ۴ سال گذشته با این مفاهیم تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای مفاهمه با رسانه های کشور انجام داده ام، گفت: همکاری مشترک برای صیانت از ارزش ها، منافع، هویت ملی و ایجاد زمینه های تعالی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله این تلاش هاست.

کد خبر: 865212

وب گردی

وب گردی