دقیقه شمار پایان داعش شروع شد.

با آزادسازی کامل شهر قائم در مرز عراق و سقوط مواضع داعش در پایتخت نفتی داعش در دیرالزور، مهمترین مناطق تحت کنترل داعش در مرزهای عراق و سوریه در آستانه سقوط کامل قرار دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، داعش هر روز بخش بزرگی از مناطق تحت کنترل خود را از دست می دهد و نیروهای ارتش سوریه و عراق بر این مناطق مسلط می شوند.

روز جمعه حیدر عبادی نخست وزیر عراق به طور رسمی آزادسازی شهر قائم در استان انبار و در نزدیکی مرزهای بین المللی این کشور با سوریه را اعلام کرد. نیروهای ارتش عراق به همراه نیروهای عشایر سنی در حال نابودی آخرین دژهای مستحکم داعش در این استان هستند.

پنج ماه پیش داعش بر بخش های بزرگی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت. آنان حاکم شهر موصل و بخش های بزرگی از استان نینوا بودند. شهرهای مهمی از استان انبار و گذرگاه مرزی بین المللی عراق با سوریه در این منطقه را نیز در اختیار داشتند.

در سوریه نیز در پایتخت خلافت خودخوانده خود حضور داشتند. و همچنان کنترل استان دیرالزور را در دست داشتند. در مرکز استان های حما و حمص نیز حضور قابل توجهی داشتند.

در همین راستا ارتش سوریه نیز خبر آزادسازی مرکز نفتی داعش در دیرالزور را منتشر ساخت. کنترل این شهر نفتی که به عنوان پایتخت نفتی داعش شناخته می شود ضمن آن که ضربه بزرگی بر پیکره داعش وارد کرده است یکی از مهمترین منابع مالی داعش را نیز از دست این گروه خارج کرد.

آزادسازی شرق سوریه از ماه سپتامبر و با شکست حصر سه ساله شهر دیرالزور آغاز شد. اکنون پس از دو ماه داعش در استان دیرالزور تنها در چند منطقه حضور دارد. اگرچه برای کنترل مناطق تحت نفوذ این گروه در استان دیرالزور رقابت شدید در میان نیروهای سوریه دمکراتیک وابسته به ایالات متحده و نیروهای ارتش سوریه وجود دارد.

کد خبر: 865330

وب گردی

وب گردی