وزرای پیشین ارشاد اگر موفق بودند تغییر نمی‌کردند/اکران «خانه پدری» غربی‌ها را به خواسته‌شان می‌رساند/با کنسرت موسیقی مخالف نبودیم اما لغو آن را گردن ما می‌انداختند/روحانی نمی‌خواست کسی از دولت قبل مسئولیت داشته باشد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو کنسرت ‌ها در دولت دهم، بحث‌هایی درباره حضورش در صدا وسیما، اکران فیلم‌های توقیفی و عملکرد دو وزیر فرهنگ دولت یازدهم سخنانی را بیان کرد و گفت: به نظر می‌رسد عملکرد سیدعباس صالحی موفق تر از وزرای پیشین باشد.

سیدمحمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت تولید فیلم های مشترک ایران با سایر کشورها و همچنین بی محتوا بودن فیلم های سینمایی اخیر، اظهار کرد: اگر ما می خواهیم فرهنگمان را به سایر کشور ها معرفی کنیم و فیلم هایی با محتوای مناسب بسازیم، باید به معرفی مفاخر و مشاهیر کشورمان بپردازیم. درست است که اندیشمندان بسیاری درباره این شخصیت ها مقاله می نویسند اما برای اینکه این موضوعات بر عامه تاثیرگذار باشد، بهتر است فیلم و تئاتر ساخته شود.

وی با اشاره به بی محتوا بودن بیشتر فیلم های ساخته شده، ادامه داد: فیلم هایی که در حال حاضر ساخته می شود از جاذبه های بصری و محتوایی پایینی برخوردار است که باید با استفاده از مزیت تولید مشترک، مردم را در موضوعات مختلف درگیر کنیم. بهطور مثال اگر نقش بلال حبشی را یک فرد آفریقایی بازی کند بسیار تاثیر گذارتر از گریم های مصنوعی خواهد بود.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى همچنین به مسائل راهبردی در ساختن فیلم اشاره کرد و گفت: ما نباید مسائل راهبردی را رها کنیم و به موضوعات تکراری بپردازیم. به‌طور مثال درست است که در فیلم پیامبر نقدهای بسیاری وجود داشت اما یکی از مهم ترین مزیت های ساخت این مجموعه پخش در کشور های مختلف بود.

حسینی با اشاره به فیلم شیخ قومی که میان ایرانیان و مردم نیجریه ارتباط برقرار می کرد، یادآور شد: اگر فیلم شیخ قومی ساخته می‌شد، میان مردم کشور ما و نیجریه پیوندی معنادار برقرار می شد و بسیار متاسف هستم که این فیلم ساخته نشد.

** نشان دادن ناهنجاری های جامعه خواسته غربی ها است

وی همچنین از نشان دادن برخی ناهنجاری ها در فیلم ها انتقاد کرد و گفت: غربی‌ها می‌خواهند که ما زیبایی‌های فرهنگ‌مان را به نمایش نگذاریم و از فرهنگ اصیل ایرانی تنها ناهنجاری‌ها به گوش مردم دنیا برسد؛ فیلم «خانه پدری» که مظهر خشونت است اگر بدون اصلاحات لازم به جشنواره برسد، غربی‌ها را به خواسته‌شان رسانده‌ایم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هزینه بسیار فیلم‌های تاریخی، خاطرنشان کرد: ساختن فیلم‌های تاریخی مشترک با سایر کشورها هزینه و زحمت بسیاری دارد که هر کسی از عهده ساخت اینگونه کارها بر نمی آید.

حسینی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی از فیلم ها حمایت کنیم، گفت: اگر فیلم‌ها را به هر قیمتی اکران کنیم، منطقی نیست که بگوییم چون فیلمی ساخته شده حتما باید اکران شود. بسیاری از صحنه‌ها در فیلم‌های ساخته شده باید حذف یا اصلاح شوند سپس فیلم به نمایش درآید. به‌طور مثال می‌گوییم صحنه قتل را بطور کامل نشان ندهیم همین که مخاطب بداند یک شخص کشته شده، کافی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر قرار است هرچه ساخته شد را پخش کنیم که دیگر نظارت معنایی وجود ندارد، افزود: دولت اعلام کرده که مردم خودشان باید صحنه ها را فیلتر کنند اما اگر این چنین باشد، پس دیگر چرا افرادی را به عنوان مسوول بر پست، سمت و وظیفه ای قرار داده اند. مسوولان هستند تا کیفیت آثار ساخته شده را به درستی بررسی کنند و فضای درستی را برای مخاطب به وجود آورند.

** لغو کنسرت ها در دولت روحانی بسیار بیشتر از گذشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم درباره لغو کنسرت‌های موسیقی، اظهار کرد: در دوره ای که من وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، هیچگونه مخالفتی با برگزاری کنسرت ها وجود نداشت. بسیاری از اجراهای لغو شده نیز به دلیل مشکلات شخصی خوانندگان بود که در فضای رسانه ای برجسته شد.

حسینی ادامه داد: بسیاری از رسانه‌ها می‌خواستند نشان دهند که لغو کنسرت‌ها را دولت انجام داده اما در واقعیت اینگونه نبود. لغو کنسرت‌ها در دولت دکتر روحانی بسیار بیشتر از دولت قبل است. در حال حاضر بسیاری از قوانین و ضوابط را برداشته‌اند و قانون واحدی برای برپایی اجراها در داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

** عملکرد دکتر صالحی موفق تر از وزرای پیشین به نظر می‌رسد

دبیرکل کانون کانون دانشگاهیان ایران اسلامى درباره دوران وزارت دکتر جنتی، اظهار کرد: بهتر است که درباره این دوران قضاوت نکنم اما همانطور که مشخص شد، دکتر جنتی نتوانست رضایت مردم و اهالی فرهنگ را جلب کند و در مدت کوتاهی از این سمت کنار رفت.

وی درباره پیش بینی خود از نحوه کار سیدعباس صالحی در آینده، خاطر نشان کرد: دکتر صالحی به دلیل پایه‌های دینی و مذهبی که در حوزه دارند، به نظر موفق تر از وزرای قبل عمل می کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر صالحی به مراتب وعده داده است می‌خواهد طوری عمل کند که رهبر انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ دغدغه نداشته باشند، اگر بتواند همین یک موضوع را رعایت کند بی‌شک دیگر به مشکلی در حوزه فرهنگی برنمی‌خوریم.

حسینی همچنین با اشاره به مشخص بودن خط مشی رهبری، افزود: نظرات رهبری درباره موضوعات مختلف کاملا مشخص است. دکتر صالحی در انجام پست گذشته خود ضعف هایی داشته چراکه رهبر انقلاب شدیدا به کتاب دلبسته هستند و در دولت یازدهم تنها یکبار در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند و این مسئله نشان از گلایه و عدم رضایت ایشان نسبت به مدیریت این حوزه است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به انتشار کتاب‌های مروج بی‌اخلاقی در دولت یازدهم، گفت: امیدوارم در وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تحول شگرفی صورت گیرد و شرایط به گونه ای نباشد که نیروهای متمدن و مذهبی کنار گذاشته شوند.

**روحانی نمی‌خواست کسی از دولت قبل مسئولیتی داشته باشد

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی درباره حضور شما در راس مدیریت سازمان صدا و سیما پس از پایان کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، گفت: این خبر کار شما رسانه‌ای‌ها بود اما روی ما به دلیل حضور در دولت دهم حساسیت‌های زیادی بود و در واقع دولت روحانی می‌خواست کسی از افراد دولت احمدی‌نژاد در جایی مسئولیت نداشته باشد.

وی افزود: قطعا اگر افرادی مانند ما در جایگاه ریاست صدا و سیما قرار می‌گرفتند بهانه‌ای برای دولت بود که اینها به دلیل اینکه رقیب سیاسی ما هستند خدمات دولت را منعکس نمی‌کنند اما بعد کسانی غیر از ما وقتی در آن جایگاه قرار گرفتند در واقع دولت خلع سلاح شد، چون عملکردی نداشت که منعکس کنند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى در ادامه به تناقض‌هایی آماری که از سوی مدیران دولت منعکس می شود اشاره کرد و ادامه داد: در هفته‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور در صدا و سیما می‌گوید ما یک و نیم میلیون شغل ایجاد کردیم در حالی که قبل از او وزیر کار گفته بود ما چهار صد هزار شغل بیشتر نمی‌توانیم با همه ظرفیت‌ها ایجاد کنیم و مرکز آمار نیز چیزی غیر از این اظهارات می گوید.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت اینقدر ضعف دارد که نیازی نیست امثال ما بخواهیم آنها را مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: هر کسی اندک انصافی داشته باشد این تناقض‌‎ها را می‌تواند بیان کند ما نیز در هرجایی باشیم کار فرهنگی و ارشادی خود را انجام می‌دهیم.

گفت‌وگو از: نازنین میرزایی

کد خبر: 865370

وب گردی

وب گردی