برگزاری نمایشگاه «نیمروز» تجلی هنر افغانستان در نیاوران

مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، گفت: در زیر گرد و غبار جنگ افغانستان گنجی هست که بخشی از آن در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این نمایشگاه آثار ۵۳ هنرمند افغانستانی در حوزه هنرهای تجسمی است که ۱۳ نفر از این هنرمندان ساکن افغانستان و ۴۰ نفر از آنان ساکن کشورهای دیگر هستند.

به گزارش ایسکانیوزبه نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در ابتدای مراسم نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با نام «نیمروز» که شامگاه جمعه 12 آبان با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های نیاوران ضمن خوش آمد گویی به حاضران، همدلی و همراهی مردم دو کشور همسایه ایران و افغانستان را مورد تقدیر قرار داد و اظهار کرد: احساس همدلی میان ایرانیان و افغانستانی ها موجب شکل گیری این نمایشگاه شده است. بدون شک بدون تلاش‎های عاشقانه مریم کوهستانی برگزاری این نمایشگاه با این وسعت و در این سطح امکان پذیر نبود.

مهنام، معاون امور اجتماعی یونسکو نیز با حضور در جایگاه در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی یونسکو در جهان و ایران این است که تا حد امکان از برگزاری این گونه برنامه‎های تاثیرگذار فرهنگی و هنری حمایت کند.در دنیای امروز که تنها خشونت و نظامی‎گری دیده می‎شود ابزار هنر یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای ارتباط و تعامل بیشتر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... میان ملت‎های مختلف است.

وی در پایان صحبت هایش با تشکر از برگزار کنندگان نمایشگاه با اشاره به حضور بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغانستانی در ایران ابراز امیدواری کرد ایران بتواند هر روز امکانات بیشتری را در اختیار این مهاجران قرار دهد.

مجید ملانوروزی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی نیز در سخنانی با ذکر این نکته که بی تردید نمی‎توان در مورد هنر ایران صحبت کرد و به افغانستان، هندوستان و آذربایجان نپرداخت افزود : متاسفانه در این سال‎ها بیشتر به سمت هنر غرب رفتیم و اطراف خود را ندیده ایم.

ملا نوروزی ادامه داد : ما باید به دنبال مشترکات فرهنگی باشیم که میان ما و سایر ملت‎های این منطقه وجود دارد. اگر خود را نشناسیم، شرق را نشناسیم، کشورهای همسایه‎مان را نشناسیم، چگونه می‎توانیم از هنر خاور میانه و از هنر کشورهای اسلامی و نیز کشورهای فارسی زبان صحبت کنیم. بی تردید یکی از مهم‎ترین پیکره‎های فرهنگی ایران زمین، افغانستان است که این دو کشور بیش از دو هزار سال اشتراکات فرهنگی دارند و امروز در این نمایشگاه شاهد این اشتراکات در هنر معاصر این کشور هستیم.

وی در پایان سخنان خود از برگزارکنندگان این نمایشگاه و هنرمندان قدردانی کرد و خواستار استمرار این اقدامات شد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از بازدید از کلیه آثار ارائه شده در نمایشگاه «نیمروز» با ذکر این نکته که خوشبختانه فرهنگسرای نیاوران گرانیگاه فعالیت‎های هنری حتی در عرصه بین‎المللی شده است گفت: خوشحالم که هنرمندان افغانستانی از سراسر دنیا آنچه که سال‎های سال در نگاه و ضمیر خود داشته‎اند در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان قرار داده‎اند. ما آمال و آرزوهای این هنرمندان را به وضوح در آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‎بینیم.

مرادخانی در ادامه افزود: هنرمندان افغانستانی و به ویژه هنرمندانی که سال‎ها در ایران مشغول فعالیت بوده‎اند به هیچ عنوان جدا از هنرمندان ایرانی نیستند.

وی در پایان صحبت هایش ابراز امیدواری کرد تا بسترهای ارتباط فرهنگی هنری لازم به منظور ارتباط میان هنرمندان نام آشنای ایرانی و افغانستانی هر چه بیشتر فراهم شود تا هنرمندان دو کشور بتوانند ضمن ایجاد ارتباط با یکدیگر با هم الهام از هم نقاط مشترک میان دو ملت را تقویت کنند.

آیین افتتاحیه این برنامه همراه با سخنرانی نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، علی بابا اورنگ هنرمند افغانستان و پروین نوبهار نماینده کانون حمایت از کودکان کار و نیز شعر خوانی الیاس علوی نقاش هنرمند و شاعر افغانستانی و با توضیحات مریم کوهستانی نمایشگاه گردان این رویداد این مراسم به پایان رسید.

بیش از 15 هنرمند افغانستانی از 53 هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران حضور خواهند داشت که در طول برگزاری این نمایشگاه به اجرای پرفورمنس و ورک شاپ های مختلف خواهند پرداخت.

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» از 12 تا 26 آبان در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان می‎توانند در روز‎های عادی از ساعت 10 الی 20 و در روز‎های تعطیل از ساعت 14 الی 20 به گالری شماره 1 در فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

503

کد خبر: 865440

وب گردی

وب گردی