آموزه‌های عاشورایی از زبان سنگری: دروغ و خیانت شیوه کریمان نیست

سیزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس، با عنوان «دوباره پیامبر» در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه و نویسنده‌ حاضر در سیزدهمین سوگواره عاشورایی گفت: یکی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت علی‌اکبر کریم بودن است. کریم کسی است که به وعده‌اش وفا می‌کند و وفای عهد را یکی از نشانه‌های دینداری عنوان کرد.

این عاشورا پژوه در ادامه افزود: شخص کریم هرگز ناسزا نمی‌گوید و طعنه زن و تحقیرکننده نیست. به گفته وی کریم هر وقت دست به انجام کار خوبی بزند از این کار به وجد آمده و لذت می‌برد.

سنگری در ادامه خطاب به اعضا و مربیان گفت: سعی کنید کریمانه سخن بگویید و کریمانه رفتار کنید چراکه خدا فرموده هر وقت به حرف بی‌ارزشی برخورد می‌کنید از کنارش با کرامت و بزرگواری بگذرید.

او همچنین دیگر ویژگی‌ افراد کریم و بخشنده را کرامت در سفر و برخورد کریمانه با هم‌سفران در تقسیم هر آن‌چه که خوبی است عنوان کرد و گفت انسان‌های با کرامت کذب و خیانت را در اخلاق و رفتار خود راه نمی‌دهند.

افشین علاء، شاعر کودک و نوجوان یکی دیگر از میهمانان سوگواره عاشورایی کانون استان فارس بود. وی با قرائت شعری از مولانا، خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌هایی که ما در اختیار داریم همین ادبیات و شعر ماست.

به گفته‌ او شعر و ادبیات فارسی گنجینه‌ تمام نشدنی است چراکه جهان از مولانا و حافظ و سعدی بهره می‌برد و تعالیم یاد شده در آن برای همه نسل‌ها و ملت‌ها و فرهنگ‌ها ارزشمند است.

این شاعر یادآور شد: در هر رشته و زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید به ادبیات فارسی اهمیت بدهید چراکه این ادبیات جلوه‌ای از آموزه‌های قرآن است و بسیاری از شاعران بزرگ ما به عشق ائمه‌ی اطهار به سرودن آن‌ها پرداختند.

وی گفت: اگر از قرآن و اهل‌بیت غفلت نکنیم ماندگار می‌شویم و رمز ماندگاری همه نیک‌نامان در تاریخ پر افتخار ما گره خوردن با قرآن و اهل بیت است.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون فارس نیز در آغاز این سوگواره گفت: در فرهنگی اسلامی ما، کودک، جوان و نوجوان جایگاه ارزشمند و ویژه‌ای دارند و به دلیل پاکی روح و خلوص شایسته تکریم هستند. از همین رو توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در گروه همین نسل است و ما وظیفه داریم که در امور آن‌ها اهتمام کنیم.

مدیر کل کانون فارس افزود: روح لطیف این نسل و قلب رئوف آن‌ها تجلی‌گاه شور و آهنگ زندگی است و اگر این شور با اخلاق و ایمان درآمیزد سلامت جامعه و سعادت نسل جوان را تضمین خواهد کرد چراکه نسل جوان برای رسیدن به سعادت دنبال الگو و اسوه است و تمامی قهرمانان نهضت کربلا ستودنی و اسوه هستند که به ما درس ایثار و فداکاری می‌آموزند و یکی از این اسوه‌ها حضرت علی‌اکبر است؛ از رهگذر آشنایی با این شخصیت می‌آموزیم آن‌چه را که باید در زندگی، رفتار، مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها به آن عمل کنیم.

سیزدهمین سوگواره‌ی عاشورایی کانون استان فارس در بخش‌های معرفی شخصیت، نشریه دیواری، تحقیق و پژوهش، قصه‌گویی، شعر، داستان، متن ادبی، نقاشی، خوش‌نویسی، سفال، نمایش عروسکی و پویانمایی روز 11 آبان 1396 در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون شیراز برگزار شد.

پس از داوری اولیه آثار، 270 نفر به مرحله استانی راه یافتند که 191 عضو کانون و 79 مربی با 37 اثر فرهنگی، 109 اثر هنری و 74 اثر ادبی را شامل شده و این آثار در حاشیه سوگواره عاشورایی نمایش داده شد.

502

کد خبر: 865508

وب گردی

وب گردی