به ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیشترین کاهش تلفات ناشی از حوادث جادهای در نیمه اول امسال مربوط به فروردین ماه با ۱۲.۸ درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه تیر با ۹.۲ درصد بوده است.
بیشترین کشتههای حوادث رانندگی در شهریور
همچنین بیشترین کشتههای حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یک هزار و ۷۴۶ نفر و پس از آن تیرماه با یک هزار و ۶۱۰ نفر و کمترین آن مربوط به فروردین ماه با یک هزار و ۱۶۴ نفر بوده است؛ ضمن آن که روز ۹ تیرماه (جمعه آخر هفته تعطیلات عید فطر) با ۷۷ کشته پرتلفاتترین روز در نیمه اول امسال بوده است.
بیشترین مرگها در جادههای برون شهری
بر اساس این گزارش با توجه به اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، ۶۶.۳ درصد کشتههای تصادفات مربوط بهجادههای برون شهری، ۲۶.۸ درصد در راههای درون شهری، ۶.۷ درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف دو دهم درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در نیمه اول امسال ۵ هزار و ۷۵۸ نفر در محورهای برون شهری (۲ درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال ۹۵)، دو هزار و ۳۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری(شش دهم درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال ۹۵)، ۵۸۵ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۱۱.۴ درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال ۹۵) و ۱۷ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
بیشترین تلفات حوادث جادهای در استان فارس
بر اساس این گزارش در نیمه اول امسال استانهای فارس با ۷۹۰ نفر، تهران با ۶۴۹ نفر و خراسان رضوی با ۶۴۷ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۶۵ نفر، کهکیلویه و بویراحمد با ۹۳ نفر و اردبیل با ۹۹ نفر کمترین تعداد کشتههای ناشی از حوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین افزایش مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در خراسان شمالی
این گزارش میافزاید: بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن در استانهای خراسان شمالی (۳۰.۵ درصد) و کرمان (۲۳.۸ درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استانهای البرز (۳۲.۱ درصد) و قم (۲۶.۱ درصد) بوده است.
بیش از سه چهارم کشته شدهها مرد هستند
بررسیها نشان میدهد که ۷۸ درصد از کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول امسال مرد (۶۷۸۰ نفر) و ۲۲ درصد زن (۱۹۱۱ نفر) بودهاند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا ۶۹.۶ درصد متأهل و ۲۹.۲ درصدد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱.۲ درصد نامشخص بوده است.
رانندگان؛ بیشترین قربانی
بر اساس بررسیهای گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در زمان وقوع تصادف ۴۲.۸ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۱۹.۷ درصد عابر پیاده و ۳۶.۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
از مجموع تلفات رانندگی شش ماهه اول سال ۹۵ (هشت هزار و ۶۹۱ نفر)، ۱۹.۷ درصد یعنی یک هزار و ۷۱۵ نفر عابر پیاده و ۲۶.۲ درصد یعنی دو هزار و ۲۷۵ نفر موتورسیکلت سوار بودند.
۲۹-۲۰ سال بیشترین تلفات حوادث رانندگی
از لحاظ سنی ۸.۳ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی ۱۰ سال و کمتر، ۱۲.۹ درصد ۱۹-۱۱ سال، ۲۲.۳ درصد ۲۹-۲۰ سال، ۱۶.۲ درصد ۳۹-۳۰ سال، ۱۲.۴ درصد ۴۹-۴۰ سال، ۱۱.۱ درصد ۵۹-۵۰ سال و ۱۶.۶ درصد کشتههای تصادفات ۶۰ سال به بالا داشتهاند.
سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۱.۶ درصد متوفیان
نحوه وقوع تصادف ۴۵.۲ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۱۹.۷ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۶.۲ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۴۱.۶ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۶.۲ درصد موتورسیکلت، ۶.۶ درصد وانت بار، ۲.۸ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۲ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
همچنین بر اساس این آمار هزار و ۷۱۵ نفر از متوفیان تصادفات (۱۹.۷ درصد) عابر پیاده بودند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه ضربه به سر مهمترین علت مرگ در تصادفات است. علت اصلی مرگ ۴۷.۸ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۵.۸ درصد شکستگیهای متعدد،۸.۷ درصد به دلیل خونریزی و ۱۱.۹ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، یک درصد سوختگی، چهار دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴ درصد سایر موارد بوده است.
نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته میشوند
محل فوت ۵۰.۳ درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۲ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۲.۵ درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
همچنین نحوه انتقال ۸۹.۸ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، ۶.۸ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰.۳ درصد خودروی پلیس، ۱.۲ درصد سایر خودروها و ۱.۹ درصد نامعلوم بوده است.
افزایش نیم درصدی مصدومان ارجاعی به پزشکی قانونی
در نیمه اول سال ۱۳۹۶، ۱۷۹ هزار و ۷۹۵ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به نیمه اول سال گذشته (۱۷۸ هزار ۸۸۷ نفر) نیم درصد افزایش یافته است.
705