اعتراض مردم انگلستان علیه بیانیه بالفور

حدود ۵۰۰۰ انگلیسی در لندن و در حمایت از فلسطین به خیابان ها آمدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، معترضان، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود، "بیانیه بالفور فلسطین را به نابودی کشانده است". آن ها همچنین با داشتن پلاکاردهایی با مضمون "آزادی فلسطین" خواهان آزادی این دولت از دست اشغالگران شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای برگزاری جشن سالروز بیانیه بالفور روز پنجشنبه وارد لندن شده بود.

ترتیب دهندگان تظاهرات در مقایسه با تظاهرات سال‌های اخیر در مخالفت با اسرائیل، این بار شمار زیادی را برای این امر گرد هم آورده بودند. آنها اعلام کردند، این تظاهرات بزرگترین راهپیمایی به منظور مخالفت با اسرائیل در لندن است.

روز پنجشنبه صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور بود، ۱۰۰ سال پیش در تاریخ ۱۱ آبان ۱۲۹۶ بیانیه سراسر خفت‌بار و ننگین آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به والتر روتشیلد، سیاستمدار یهودی تبار وقت و عضو مجلس عوام این کشور صادر و در آن از موضع مثبت دولت لندن برای ایجاد "خانه ملی برای یهودیان" در سرزمین مقدس فلسطین خبر داد و دولت وقت انگلیس تاکید کرد، تمامی تلاش خود را برای تسهیل در تحقق این هدف به کار خواهد گرفت. این معاهده باعث پیدایش رژیم صهیونیستی شد.

با وجود اعتراض‌های مردم فلسطین و درخواست‌های مکرر رهبران آنها از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر این که انگلیس به خاطر صدور این بیانیه ننگین عذرخواهی کند، ترزا می، نخست وزیر انگلیس جشن‌ سالروز این بیانیه را برپا کرد و در این جشن‌ میزبان همتای اسرائیلی خود بود.

می بدون توجه به اعتراض‌های فلسطینیان و کشورهای عربی تاکید کرد، به نقش کشورش در ایجاد رژیم صهیونیستی افتخار می‌کند.

کد خبر: 865829

وب گردی

وب گردی