وضعیت نیروهای متخصص متعهدخدمت در دانشگاههای علوم پزشکی ساماندهی می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی و دبیرخانه های معاونت آموزشی ماموریت داد تا ضمن رسیدگی به وضعیت نیروهای متخصص متعهد به خدمت در دانشگاهها برنامه ریزی صحیحی برای نحوه کار و همچنین ارتقای علمی این نیروها انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای از دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواست با تکریم و برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری از ظرفیت های متعهدین خدمت که به عنوان نیروی کار جدید وارد بسترهای آموزشی و ارائه خدمات درمانی دانشگاهها می شوند برای این نیروها انگیزه کار در نظام سلامت ایجاد کنند و زمینه های ماندگاری این نیروها در دانشگاهها را فراهم نمایند.

دکتر لاریجانی بهره برداری از نیروی انسانی جوان و کارآمد را یکی از نکاتی ذکر کرد که می تواند کشور را به سمت تعالی پیش ببرد.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود به لزوم استفاده از نیروهای جوان و ایجاد زمینه برای بروز استعدادهای این نیروها تاکید کرده اند و این تکلیفی است که تمام ما در عرصه های مختلف کشور باید بدان بپردازیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تجربه ثابت کرده که هرجا نیروهای جوان و خوش فکر در کنار نیروهای باتجربه قرار می گیرند و با یکدیگر همکاری می کنند هم افزایی زیادی در کار ایجاد می شود و استفاده از نیروی جوانی و تجربه به صورت همزمان می تواند تغییرات چشمگیری را را در سیستم ایجاد کند.

وی اذعان داشت: در نظام سلامت نیز تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تحصیل می کنند و سالیانه تعداد قابل توجهی نیروی جوان، علاقمند و باانگیزه از این دانشگاهها فارغ التحصیل شده و وارد عرصه های ارائه خدمات سلامت و همچنین آموزش می شوند.

دکتر لاریجانی گفت: بخشی از این نیروها در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی بالینی و همچنین دکترای تخصصی (PhD) فارغ التحصیل می شوند که حسب قانون می بایست دوره ای را به عنوان تعهدات قانونی خود در دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان نیروی درمانی یا عضو هیات علمی طی ارائه خدمت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد می توانند وارد حوزه مدیریت در عرصه های مختلف نظام سلامت شوند و چنانچه از ظرفیت های این نیروهای متخصص درست بهره برداری شود منشاء تحول چشمگیری در عرصه ارائه خدمات و آموزش علوم پزشکی کشور خواهند بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هر ساله با اتمام امتحانات بورد تخصصی و فوق تخصصی و پایان دوره تحصیلات دکتری تخصصیPhD، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این مقاطع برای گذراندن دوره تعهدات در قالب اعضای هیات علمی و نیروهای درمانی جدید در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور توزیع می شوند.
وی افزود: این افراد از برترین های حوزه علوم پزشکی کشور هستند و حتی برخی از ایشان از جمله برگزیدگان 10 درصد اول رشته های مختلف تخصصی هستند. بدیهی است که این نیروها می توانند کمک بزرگی به دانشگاهها در زمینه های مختلف داشته باشند.

دکتر لاریجانی گفت: این گروه از نیروها همکاران ما در نظام سلامت هستند که تازه به جمع متخصصین و اعضای هیات علمی جامعه پزشکی اضافه شده اند و لازم است اساتید پیشکسوت و مسئولین دانشگاهها ضمن تکریم و پذیرش این افراد برنامه مناسبی هم برای ارتقای ایشان و بهره برداری از خدمات این گروه داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اهمیت این موضوع و لزوم اجرای آن طی نامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. وی اضافه کرد: از مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتظار می رود متناسب با شان و جایگاه این نیروهای متخصص ایشان را در بدو ورود تکریم کنند برنامه¬ریزی کاری دقیقی برای ایشان در حوزه های مختلف تدریس، پژوهش، کشیک بخش ها، اتاق عمل و ... در گروههای آموزشی بالینی و علوم پایه انجام دهند.

وی با بیان اینکه به مرکز امور هیات علمی و دبیرخانه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماموریت داده شده تا درخصوص پیگیری امور نیروهای جوان متخصص و ساماندهی به فعالیت این نیروهای جوان و نحوه استفاده از خدمات ایشان در دانشگاهها برنامه ریزی و پیگیری کنند گفت: بدون شک چنین برنامه هایی ضمن بسترسازی برای جذب حداکثری و ماندگاری نیروهای جوان در دانشگاهها زمینه های ارتقای نظام سلامت کشور را نیز فراهم خواهد آورد./

کد خبر: 865907

وب گردی

وب گردی