قراردادهای خرید هواپیما همچنان به قوت خود پابرجاست

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قراردادهای خرید هواپیما از شرکت های اروپایی و امریکایی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی عابدزاده معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: شرکت های سازنده هواپیما که قراردادهای فروش به شرکت های ایرانی منعقد کرده اند هنوز هم اجرای این قراردادها را دنبال می کنند.
معاون وزیرراه و شهرسازی اظهارداشت: محدویت های جدید کنگره امریکا و دولتمردان این کشور، قراردادهای خرید هواپیماها را تحت تاثیر قرار نداده و هیچ مقام رسمی در دولت امریکا در این خصوص اعلام نظر نکرده است.
عابدزاده با بیان این که آن چیزی که در خرید هواپیما برای ما اهمیت زیادی دارد تامین هزینه های آن از منابع مالی بین المللی است، گفت: باید تلاش کنیم منابع مالی آن را از طریق فاینانس خارجی تامین کنیم اما در حال حاضر شرایط سخت شده است.
به اعتقاد تحلیلگران دولتمردان و قانونگذاران آمریکایی در یک تقسیم کار برنامه ریزی شده، تلاش دارند تا بدون لغو یا آسیب رساندن به توافق هسته ای و برجام از مسیری دیگر و با بهانه هایی متفاوت، رویکرد تحریم و فشار بر تهران را پیگیری کنند.
این تحریم ها نگرانی بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران میانه روی آمریکایی در باره تعهد آمریکا به برجام را در پی داشته است.‏
پیش از این برخی سیاستمدارن آمریکا از جمله جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور و تعدادی از اعضای کنگره درباره اعمال ‏تحریم های تازه علیه ایران هشدار داده بودند.‏
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه همزمان با سفر دکتر حسن روحانی اواخر سال 94 به پاریس، پیش قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران ایر منعقد شد.
با امضای نهایی قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده اواخر دی ماه 95 و پس از آن یک فروند هواپیمای 330 در اسفندماه و یک فروند دیگر در اوایل فروردین ماه سال 96 وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کنند.
همزمان با امضای این قرارداد ایران ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ امریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز 80 فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال 2018 به ایران ایر تحویل خواهد شد.
در سومین قراردادی که ایران ایر با شرکت ای. تی. آر زیر مجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت 20 فروند هواپیمای 72 نفره خریداری شود و با ورود 4 فروند آن به ناوگان هوایی ایران ایر هم اکنون این هواپیماها پروازهای عملیاتی خود را در بین فرودگاه های کم برخوردار آغاز کرده اند.
پس از شرکت هواپیمایی ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان نیز قرارداد خرید( 30+ 30 ) فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس را امضا کرد و طبق قراردادی که به امضا رسیده شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید 60 فروند هواپیما باید مبلغ سه میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که 5 درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و 95 درصد دیگر از طریق فایناس خارجی تامین خواهد شد.
قرار است تحویل نخستین هواپیما بوئینگ 737 مکس در سال 2022 آغاز شود و ظرف 2 سال بوئینگ باید همه این 30 فروند هوایپما را به شرکت اسمان تحویل دهد.
در اقدامی دیگر در اوایل تیرماه 96 ، شرکت هواپیمایی قشم ایر در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس، پیش قرارداد خرید 10 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس را با شرکت بوئینگ امضا کرد و پس از آن شرکت هوایی ایران ایر تور نیزدر این نمایشگاه موفق شد تفاهم نامه خرید 45 فروند هواپیمای ایرباس از خانواده 320 را به مبلغ 4.5 میلیارد یورو با شرکت ایرباس به امضا برساند.
طبق این قراردادها تاکنون ایرباس 3 فروند و ای تی آر 6 فروند هواپیمای جدید به ایران ایر تحویل داده است که هم اکنون این هواپیماها در مسیرهای داخلی و خارجی در حالی سرویس دهی به مسافران هستند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 865977

وب گردی

وب گردی