قدمت دانشگاه‌های ایران به قبل از اسلام بر می‌گردد

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه زمین پلی تکنیک مربوط به مدرسه البرز بود که بخشی از آن به این دانشگاه اختصاص یافت، اضافه کرد: با ایجاد پلی تکنیک، هنرسرای عالی فنی به این محل منتقل شد.

به گزارش سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، احمد معتمدی یکی از شاخص‌های اعتبار هر دانشگاهی را قدمت آن عنوان کرد و افزود: براین اساس بسیاری از کشور‌ها در صدد هستند تا با بررسی هویت اصلی دانشگاه، فعالیت‌هایی را از گذشته حتی اگر همسو با فعالیت فعلی آن‌ها نباشد، بیابند تا بتوانند به قدمت دانشگاه خود اضافه کنند.

وی با اشاره به دانشگاه‌هایی، چون استنفورد که قدمتی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال برای آن قائل هستند در حالی که در ابتدا این دانشگاه کلیسا بوده است، اظهار داشت: قدمت دانشگاه‌های ایران به قبل از اسلام باز می‌گردد و دانشگاه جندی شاپور و مدارس دینی و حوزه‌های علمیه از جمله این مراکز آموزش عالی با قدمت زیاد در کشور هستند.احمدی با اشاره به اینکه دارالفنون همان پلی تکنیک است که در سال ۱۲۳۵ اولین فارغ التحصیل را تحویل جامعه داد، گفت: گذاردن نام این سردار بزرگ سازندگی ایران بر روی دانشگاه پلی تکنیک پس از انقلاب اسلامی ایران نیز قاعدتا بر همین اساس بوده است و این افتخار بزرگی برای دانشگاه ما بشمار می‌رود.

وی با بیان اینکه قدمت این دانشگاه مربوط به سال ۱۳۰۷ است، افزود: در ابتدا هنرسرای عالی فنی با همکاری آلمان‌ها در سال ۱۳۰۷ تشکیل و بعد‌ها در سال ۱۳۳۶ از ادغام هنرسرای عالی و مدرسه عالی ساختمان با همکاری یونسکو دانشگاه پلی تکنیک تاسیس شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه زمین پلی تکنیک مربوط به مدرسه البرز بود که بخشی از آن به این دانشگاه اختصاص یافت، اضافه کرد: با ایجاد پلی تکنیک، هنرسرای عالی فنی به این محل منتقل شد.

معتمدی با تاکید بر اینکه در محل فعلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هنرسرای عالی مستقر و به پلی تکنیک تغییر نام داده شد، گفت: اولین پذیرش دانشجو در پلی تکنیک در سال ۱۳۳۷ بوده است و بعد از انقلاب این مرکز آموزش عالی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تغییر نام پیدا کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۳۷ که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان پلی تکنیک دانشجو پذیرفت، وزارت علوم وقت اعلام کرد که تمام دانشجویان باید به وزارت آموزش و پرورش تعهد دهند که این امر موجب اعتراض دانشجویان شد و در نهایت این مشکل به این صورت حل شد که دانشجویانی که از هنرسرا وارد شده بودند به وزارت آموزش و پرورش تعهد دادند و دانشجویان جدید الورود نیاز به تعهد به این وزارتخانه نداشتند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: اطلاعات و مستندات و عکس‌های به دست آمده را به هیات امنای دانشگاه که وزیر علوم هم از اعضای آن است ارسال کردیم و هیات امنا در آخرین جلسه خود بر اساس مستندات قدمت و سابقه تاسیس دانشگاه از سال ۱۳۰۷ را تایید کرد.

کد خبر: 866069

وب گردی

وب گردی