ساخت اولین نمونه ربات لوله نورد بومی در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر

اولین نمونه ربات لوله نورد بومی در کشور توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر ساخته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر پیوسته درصدد بومی سازی و حمایت از پروژه های ساخت تجهیزات کاربردی در صنعت کشور بوده و یکی از طرح های تازه به اتمام رسیده در دانشگاه، طرح ربات لوله نورد یا بازرس لوله با هدف بازبینی و رفع عیوب در لوله های انتقال سیال توسط مهندس سعید صف آرا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مکاترونیک به راهنمایی دکتر آتا جهانگیر مشیدی و مشاوره دکتر سید علی افتخاری است.

استفاده از ربات مذکور در خطوط لوله های انتقال سیال ضمن کمک به عملیات بازرسی و یافتن موقعیت محل بروز مشکل، زمان و هزینه‌های مربوط به بازسازی را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

طرح مذکور دارای مزایایی نظیر صرفه‌جویی در هزینه و زمان انجام عملیات، هزینه ساخت نسبتاً کم، کسب تجربه و بومی‌سازی و جلوگیری از خروج ارز است.

این طرح برای اولین بار در پنجمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک دانشگاه امیرکبیر تهران رونمایی شد و به عنوان یکی از طرح های منتخب در مرحله نهایی معرفی شد.

گفتنی است این ربات پس از انجام تست های موفقیت آمیز، موفق به دریافت تقدیرنامه از پتروشیمی اصفهان شده و با حمایت صنایع کشور، در آینده نزدیک به تولید انبوه می رسد.

کد خبر: 866099

وب گردی

وب گردی