مرز عاشقی در سیستان و بلوچستان میزبان عاشقان حسین(ع)

سیستان و بلوچستان این روزها رنگ و بوی حسینی(ع) به خود گرفته؛ مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان، پایتخت وحدت ایران به تمام توان در ستاد مردمی اربعین استان پای کار آمده‌اند و تلاش دارند تا زائران پاکستانی لحظات خوبی را در مدت اقامت کوتاه خود در استان سپری کنند.

‌‌به گزارش ایسکانیوز، ‌این روزها با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین میزان مراجعه زائرین پاکستانی به مرزهای شرقی کشور افزایش یافته که موجب شده عاشقان و دلدادگان امام حسین (ع) از جان و دل برای زوار حسینی فعالیت و خدمت رسانی کنند.

رئیس ستاد اربعین استان سیستان و بلوچستان گفت: ورود زائران پاکستانی به خاک ایران در پی رایزنی مسئولان کشوری و استانی با مسئولان پاکستان تسهیل شد.

میرشکاری افزود: جهت تسریع در روند خروج زائران از پایانه، 30 دستگاه اتوبوس ایرانی داخل پایانه مرزی میرجاوه مستقر شده که کار انتقال زائران پاکستانی پیاده را که وارد خاک ایران می‌شوند، به‌طور رایگان انجام می‌دهند.

عبور زائران پاکستانی از سیستان و بلوچستان برکات معنوی برای استان دارد

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه با بیان اینکه عبور زائران پاکستانی از سیستان و بلوچستان برکات معنوی زیادی برای استان دارد، افزود: با توجه به افزایش زائران پاکستانی برای زیارت عتبات عالیات و ضرورت برنامه‌ریزی منسجم برای ارایه خدمات مناسب به زائرین اباعبدالله(ع)، تدوین طرح جامع اربعین در دستور کار ستاد اربعین استان قرار گرفته است.

وی گفت: بخش‌های مختلف اداری و دستگاه‌های گوناگون نظامی و انتظامی، بهداشتی و خدماتی بخشی از تولیت زائرسرا و زائرین را عهده‌دار شده‌اند، اما این خدمات ناکافی است و خواستار مشارکت اصناف و بخش مردمی در این امر خداپسندانه هستیم. مردم می‌توانند بخشی از نذورات خود در ایام محرم و اربعین را به زائرین پاکستانی اختصاص دهند و باید به مرحله‌ای از مشارکت مردمی برسیم که همه خود را در این خیر کثیر شریک کنند.

هاشمی تصریح کرد: زائران پاکستانی با آلام و مشقات فراوانی خود را به مرز ایران می‌رسانند و وقتی به اینجا رسیدند باید دلشان روشن شود و این روشنی دل، توأم با امید به اعتقاد و نحوه پذیرایی و پذیرش ایرانی‌ها می‌تواند خاطره قشنگی ایجاد کند.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرقی ترین موکب ایران همچنان در حال انجام است.

دکتر محمود رضا میری در این خصوص گفت: از نخستین ساعات فعالیت پایانه مرزی میرجاوه در روز شنبه تا لحظه مخابره این گزارش، 8 هزار و 320 زائر در بدو ورود به کشور از لحاظ مسائل بهداشتی مورد غربالگری قرار گرفتند و واکسیناسیون پولیو نیز برای همه این عزیزان انجام شد.

وی ادامه داد: با احتساب آمار امروز، از ابتدای آبان ماه امسال تعداد 25 هزار 790 نفر زائر پاکستانی که از مرز میرجاوه وارد خاک کشورمان شده اند، خدمات بهداشتی را دریافت کرده‌اند و این رقم معادل ۱۰۰ درصد زوار عزیز است.

وی با بیان اینکه بیماریابی، واکسناسیون، سم پاشی، گند زدایی محل‌های اسکان، نظارت بر کلر زنی آب و مواد غذایی توزیع شده و نظارت بر جمع آوری و دفع صحیح پسماندها از جمله اقدامات بهداشتی است که در محل توقف و اسکان این زائرین انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر دو درمانگاه در پایانه مرزی میرجا ه فعال شده و از مجموع افرادی که برای ویزیت به درمانگاه ‌مراجعه کردند، 36 نفر برای دریافت درمان تکمیلی به بیمارستان اعزام شدند که 2 نفر آنان خانم باردار بودند.

وی افزود: شناسایی موارد ابتلا به بیماری هایی مثل مالاریا و التور از دیگر اقداماتی است که در بدو ورود برای زایرین عزیز انجام می‌شود.

حضور روزانه 40 زائر افتخاری جهت خدمت‌رسانی به زائران

عضو ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: روزانه 40 خادم افتخاری در زائرسرا فعالیت می‌کنند که 25 نفر آنها آقا و 15 نفر خانم هستند؛ همچنین از 18 طلبه "جامعه المصطفی" قم دعوت شده تا مراسمات مذهبی، اقامه نماز جماعت، قرائت قرآن و بیان احکام شرعی را به شیوه و زبان زائران عزیز پاکستانی در این زائرسرا برگزار کنند.

وظیفه دان افزود: راه‌اندازی ایستگاه راهنمای زائران با حضور افراد مسلط به زبان اردو و اهدای نقشه ایران و عراق به زبان اردو و نقشه مسیر تردد و موکب‌های بین راهی از دیگر خدماتی است که به طور رایگان به زائران پاکستانی ارائه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام به همراه یک میان وعده عصرانه برای زائران تدارک دیده شده که به همین منظور از یک آشپز ماهر پاکستانی دعوت کرده‌ایم که تا پایان اربعین در زائرسرا مستقر باشد و غذاهایی متناسب با ذائقه و خواست این زوار طبخ کند که آستان قدس رضوی نیز در این امر همکاری بسیار خوب و موثری دارد.

منبع: مهر

902/900

کد خبر: 866113

وب گردی

وب گردی