اتحادیه اروپا منافع شرکت های بلژیکی را در ایران محافظت می کند

سفیر بلژیک در تهران گفت: حتی با فرض اعمال فشارهای فرامنطقه ای به اتحادیه اروپا برای محدود کردن روابط با جمهوری اسلامی ایران، این اتحادیه به دنبال اندیشیدن تمهیداتی برای محافظت از منافع شرکت های بلژیکی در ایران است.

به گزارش ایسکانیوز، «فرانسوا دُله» امروز (یکشنبه) در خاتمه دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جمع خبرنگاران افزود: بلژیک در سطح ملی و در اتحادیه اروپا خواهان توسعه مراودات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است و این اراده در هر 2 سطح وجود دارد.
به گفته وی، تاکنون لابی های زیادی هم با آمریکایی ها و هم سایر همپیمانان بلژیک در خصوص محافظت از توافق هسته ای و برجام انجام شده است.
این دیپلمات ارشد بلژیکی خاطرنشان کرد: در همین پیوند نیاز است تا ضمانت نامه هایی در سطح دولتی صادر شود تا شرکت های بلژیکی بتوانند در ایران به فعالیت خود ادامه دهند.
دله همچنین با اشاره به مشکلات بانکی، تصریح کرد: از آنجایی که بانک ها با ریسک های خاص خود مواجه اند، نمی توان آنها را مجبور به در پیش گرفتن رویه ای خاص کرد، اما بانک ها با وجود همه سختی ها به دنبال رتق و فتق امور هستند.

** تاکید بر لزوم اجرای تفاهم نامه های دوجانبه
رئیس اتاق ایران نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر چهار روزه هیات تجاری بلژیکی متشکل از 60 نفر از اعضای شرکت های این کشور به تهران و اصفهان، از صنایع کوچک و متوسط، خودروسازی، حمل و نقل و کشتیرانی، انرژی های تجدیدپذیر، شیوه های نوین آبیاری، پزشکی، دارویی و سلامت به عنوان زمینه های اصلی همکاری 2 کشور یاد کرد.
به اذعان «غلامحسین شافعی»، کشتی حامل گاز مایع، موضوع دیگری است که می تواند در آینده نزدیک از سوی بلژیکی ها برای ایران فراهم شود.
وی یادآور شد: تفاهم نامه های دوجانبه بین 2 کشور تا زمانی که اجرایی نشوند، نمی توانند به توسعه روابط اقتصادی طرفین بیانجامند؛ امروز نیز در این جلسه پیگیری تفاهم نامه ها و قراردادهای از سوی 2 طرف تاکید شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری خارجی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از سوی طرفین می تواند به ارتقای مراودات اقتصادی و تجاری تهران و بروکسل بیانجامد.
وی تصریح کرد: 200 میلیارد دلار طرح در برنامه ششم توسعه تعریف شده که بخش هایی از آن در زمینه نفت و گاز است و بلژیکی ها نیز می توانند با گفت وگو و ارتباط بیشتر زمینه مشارکت خود را در این طرح ها فراهم کنند.
به گزارش ایرنا، ساختار حکومت فدرال بلژیک از 6 مجموعه تشکیل می شود که هر کدام از این مجموعه ها دولت و پارلمان و دستگاه های اجرایی خود را دارند. سه منطقه خودمختار و سه جامعه یا گروه زبانی، این 6 مجموعه را تشکیل می دهد.
حجم مبادلات تجاری ایران و بلژیک نزدیک به 200 میلیون دلار است.
تیرماه گذشته هیات 35 نفره ای از اتاق بازرگانی یاران برای توسعه مناسبات اقتصادی به بروکسل سفر کرده بودند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 866128

وب گردی

وب گردی