تخصیص 10 میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان/ کاهش نرخ سود بانکی برای سرمایه‌گذار مقرون به صرفه نیست

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با اشاره به اینکه سرمایه گذاران داخلی معمولا منابع مالی طرح‌ها را از طریق فاینانس خارجی تامین ‌می‌کنند، گفت: تعهد این چهار سرمایه گذار برای اجرای پروژه‌ها حدود 10 میلیارد دلار است .

حسن شاهرخی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص وضعیت پتروشیمی در این منطقه، گفت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان برای استقرار 18 میلیون تن صنایع پتروشیمی احداث شده و تا به امروز حدود 4 سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند که در این زمینه فعالیت کنند.

او تصریح کرد: هم‌اکنون مراحل خرید زمین انجام شده و عملیات اجرایی برای تولید 5 میلیون تن محصولات پتروشیمی به زودی آغاز می‌شود.

شاهرخی افزود: براساس تفاهم نامه ای که با شرکت ملی پتروشیمی انجام شده، قرار است پس از تایید صلاحیت طرح‌ها بتوانیم تعداد سرمایه گذاران و تناژ تولید را افزایش دهیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با اشاره به اینکه سرمایه گذاران داخلی معمولا منابع مالی طرحها را از طریق فاینانس خارجی تامین ‌می‌کنند، گفت: تعهد این چهار سرمایه برای اجرای پروژه‌ها حدود 10 میلیارد دلار است .

او با بیان اینکه زمانی که صنایع در یک منطقه ویژه اسقرار پیدا می کند می‌بایست به دنبال صادرات بود، اظهار کرد: خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به دلیل دارا بودن 14 کیلومتر ساحل و یک بندر با بار ترافیکی 40 میلیون تن می‌تواند در بخش صادرات نقش قابل توجهی را ایفا کند. بنابراین در فاز اول 9 میلیون تن در نظر گرفته شده است.

شاهرخی ادامه داد: در همین راستا پیمانکار انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه هستیم. امیدوارم طی سه سال آینده 4 پست اسکله از این 19 پست اسکله اجرا شود تا براساس آن نیاز سرمایه گذاران فعلی برآورده شود.

او در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در صنعت پتروشیمی گفت: به طور یقین کاهش نرخ سود بانکی با پول داخلی مقرون به صرفه نیست که صنایع پتروشیمی در این راستا فعالیت کنند. خوشبختانه اکثر سرمایه گذاران داخلی منابع مالی خود را از طریق منابع خارجی تامین می‌کنند بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در خصوص بحث قیمت خوراک گازی پتروشیمی ها افزود: وزارت نفت در این زمینه خوراک این طرح‌ها 20 میلیون مترمکعب گاز اختصاص داده است. زمانی که سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌ها مراجعه می‌کنند ما طرحها را به لحاظ اقتصادی بررسی می کنیم، صرفا در صورتی که اقتصادی باشد تایید می کنیم ضمن اینکه منطقه اقتصادی پارسیان در شعاع کمتر از 150 کیلومتری مخزن گازی قرار گرفته و این خود باعث شده است که سرمایه‌گذاران از یکسری تخفیفات جداگانه برخوردار شوند.

402

کد خبر: 866178

وب گردی

وب گردی