خلاء‌های موجود در بخش آموزش صنعت آب و برق با ورود تکنولوژی‌های جدید/ دوره‌های آموزشی باید بر اساس نیازسنجی واقعی باشد

رئیس موسسه علمی کاربردی صنعت آب و برق وزارت نیرو از خلاء های موجود در بخش آموزش صنعت آب و برق با ورود تکنولوژی های جدید سخن گفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، داود توکلی رئیس موسسه علمی کاربردی صنعت آب و برق وزارت نیرو در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، با بیان این مطلب که بخش اصلی آموزش از نیازسنجی آغاز می‌شود، گفت: بعد از نیاز سنجی، تعریف، تدوین و ارائه دوره‌های آموزشی است و پس از آن اندازه‌گیری دوره‌های آموزشی را شامل خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به اینکه تلاش بر این بوده که در ارائه آموزش بر روی بحث اثر بخشی و نیازسنجی نیز تمرکز داشته باشیم، افزود: بایستی برآورد شود که آیا آموزش در میزان تولید، کیفیت تولید، کاهش حوادث در پایین آوردن هزینه تولید تا چه میزان مفید بوده است که در این خصوص موسسه تلاش دارد تا تعریف دوره های آموزشی را بر اساس نیاز سنجی واقعی باشد و بر میزان اثر بخشی نیز تعمل داشته باشد.
توکلی با بیان اینکه قبل از آموزش بایستی نگران استاندارد کردن سطح توانمندی نیروی انسانی باشیم و با معیارهای دقیقی بتوانیم افراد صاحب صلاحیت را برای آموزش انتخاب کنیم، افزود: آنچه مهم است این است که از این آموزش ها به نحو مناسب استفاده شود و آینده کار موسسه در بخش صلاحیت حرفه‌ای خواهد بود که مستلزم توجه بیشتری است.
او در خصوص خلاء‌های صنعت آب و برق در بخش آموزش با اشاره به اینکه ورود تکنولوژی های جدید مستلزم آموزش است اظهار داشت: با ورود یک سیستم پیچیده و شناسایی آن، بایستی آموزش های شبیه‌سازی و سیمیلاتوری مربوط به آن سامانه را پیش بینی کنیم تا از بروز حوادث غیرمترقبه جلوگیری شود.
رئیس موسسه علمی کاربردی صنعت آب و برق وزارت نیرو در ادامه با اشاره به اینکه این نوع آموزش‌های شبیه‌سازی نیازمند آموزش های سخت افزاری و نرم افزاری است افزود: خلاء موجود در این خصوص اتکا به سخت افزار است و بایستی ارتباط گسترده‌تری با مراکز آموزشی بروز و پیشرفته در کشورهای صاحب تکنولوژی برقرار کنیم.
توکلی توسعه ارتباطات بین‌المللی با شرکت ها و مراکز آموزشی توانمند در صحنه بین‌المللی را بسیار با اهمیت دانست و افزود: در این خصوص تفاهم ‌نامه‌هایی با کشورهای صاحب تکنولوژی مانند ژاپن، آلمان، کره جنوبی که با تکنولوژی های داخلی ما متناسب است منعقد شده است.
او با بیان اینکه در زمان وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله که امکان قطع آب، برق و غیره است برای بازیابی مجدد این شبکه ها نیازمند آموزش‌هایی فراتر از آنچه داریم است تا شبکه های حیاتی کشور از جمله آب و برق در مقابل حمله ریزگردها و یا طوفان شدید دچار آسیب نشوند. افزود: از جمله خلاء های صنعت آب و برق این است که بایستی مراکز آموزشی بتوانند آموزش‌های زمان بحران را برای پرسنل برگزار کنند تا در مواقع بحران، شبکه‌های حیاتی کمتر آسیب پذیر شوند.

402

کد خبر: 866197

وب گردی

وب گردی