تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین مورد نیاز جوامع بشری است

تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین مورد نیاز جوامع بشری است و اهمیت این امر باعث شده است که امروزه در کشورهای جهان شاهد پیشرفت‌های شگرف تکنیکی در تأمین منابع پروتئین باشیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،‌ رشته «پرورش صنعتی دام‌های سنگین (گاو و گاومیش)» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

معرفی رشته

تأمین پروتئین مورد نیاز کشور همواره از عمده مشکلات اقتصادی و در عین حال پرهزینه بوده است. در شرایط فعلی نیازهای غذایی انسان یا از طریق تولیدات گیاهی تأمین می‌شود و یا از طریق تولیدات دامی. تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین مورد نیاز جوامع بشری است.

اهمیت این امر باعث شده است که امروزه در کشورهای پیشرو جهان شاهد پیشرفت‌های شگرف تکنیکی در تأمین منابع پروتئین باشیم. با توجه به موارد فوق نیاز و جایگاه رشته علوم دامی در جامعه مشخص می‌شود.

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، چهار استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به مهارت‌های ذیل دست می‌یابند:

1ـ استاندارد پرورش عمومی دام: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی نگهداری انواع دام سنگین و مباحث مربوط به پرورش آنها شامل تغذیه، بهداشت، اصلاح‌نژاد و تولید مثل دامها دست پیدا می‌کند.

2ـ استاندارد پرورش گاو گوشتی: در این استاندارد هنرجو نحوه پرورش گاوهای گوشتی و پرواربندی گاو را فرامی‌گیرد.

3ـ استاندارد پرورش گاو شیری: با فراگیری این استاندارد هنرجو اصل پرورش گاوهای شیری و راه‌های بهره‌وری بهتر از این گاوها و تولید بیشتر و بهتر شیر را فرامی‌گیرد.

4ـ استاندارد پرورش گاومیش: در پایان این استاندارد هنرجو با نحوه پرورش گاومیش آشنا شده و می‌تواند در آینده به این شغل مبادرت ورزد.

آینده تحصیلی و شغلی

هنرجو پس از فراغت از تحصیل می‌تواند در آزمون مربوطه شرکت نموده و در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه آزاد و یا علمی ـ کاربردی در این رشته ادامه تحصیل دهد و سپس بعد از گذراندن دوره کاردانی بعد از قبولی در آزمون تا سطح دکترا در این رشته ادامه تحصیل دهد.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان مدیر فنی در مراکز خصوصی و یا دولتی مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارتند از:

ـ مراکز دولتی شامل جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی

ـ مراکز خصوصی شامل گاوداری‌های گوشتی و شیری

ـ راه‌اندازی گاوداری توسط خود فارغ‌التحصیل با استفاده از تسهیلات وام اشتغال و ایجاد اشتغال برای خود و تعدادی دیگر از جوانان

ساعت آموزش

رشته «پرورش صنعتی دام‌های سنگین» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 54 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «پرورش عمومی دام متشکل از 7 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری گاو گوشتی متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری گاو شیری متشکل از 3 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری گاومیش متشکل از 3 واحد نظری و 7 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

706

کد خبر: 866252

وب گردی

وب گردی