رتبه ۹۶ ایران در صنعت لجستیک جهان/ نگرش مسئولان به لجستیک نیازمند اصلاح است

رئیس فدراسیون لجستیک گفت: ایران در حال حاضر رتبه ۹۶ دنیا از نظر لجستیک را دارد، در حالی که کشورهایی چون امارات و قطر در رتبه‌های به ترتیب ۱۳ و ۳۰ ایستاده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود پل‌مِه در همایش لجستیک با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی ایران در خاورمیانه به منظور تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه گفت: وابستگی اقتصادی کشورهای CIS و قفقاز به آب‌های آزاد ایران و همچنین لزوم دسترسی روسیه از طریق ایران به آب‌های آزاد، وجود زیرساخت‌های لجستیکی ایران را ضروری نشان می‌دهد.

او با تأکید بر اینکه لجستیک نقش اساسی در برقراری جریان‌های سیاسی با کشورهای همسایه را نیز در خود دارد، ادامه داد: ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرآیند لجستیک طی می‌شود که نشان می‌دهد خدمات لجستیکی حائز اهمیت بالایی است و انتقال کالا با اطمینان بالا، ایجاد ارزش افزوده، کاهش تأخیر در حمل کالا و به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی بار، جزو مهمترین فرآیندهای صنعت لجستیک است.

رئیس فدراسیون لجستیک با بیان اینکه این صنعت، یک صنعت اشتغال‌زا است، ادامه داد: در حال حاضر جایگاه ایران با ۱۶ پله ارتقاء به رتبه ۹۶ از میان ۱۲۶ کشور از نظر لجستیکی رسیده است.

پل‌مه با اشاره به تقسیم‌بندی لجستیکی کشورها از سوی بانک جهانی به چهار مدل کشورهای برتر، کشورهای دارای لجستیک پایدار، کشورهای دارای جایگاه مناسب و نهایتاً کشورهای ضعیف از نظر لجستیکی تقسیم‌بندی کرده است که ایران جزو کشورهای با عملکرد مناسب تقسیم می‌شود؛ این کشورها شامل کشورهای کم‌درآمد و دارای مشکلات قانونی این صنعت هستند.

به گفته او، امارات با قرار گرفتن در رتبه ۱۳ و قطر با دارا بودن رتبه سی‌ام، جزو کشورهای با لجستیک پایدار بوده و ترکیه با ایستادن در رتبه سی و چهارم، جزو کشورهای دارای لجستیک پایدار به شمار می‌رود. اما ایران اگرچه از نظر زیرساخت‌های لجستیکی مانند جاده ریل و بندر رتبه هفتاد و دوم را دارد، اما از نظر درآمد از این صنعت در رتبه ۹۶ ایستاده است که با توجه به وجود زیرساخت‌ها، رتبه‌ای شایسته کشورمان نیست.

این فعال صنعت حمل و نقل ادامه داد: سهم ایران از این صنعت از نظر قیمت تمام شده کالا ۱۲ درصد است، در حالی که در سایر کشورها چنین سهمی به ۷ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده گران بودن حمل و نقل در ایران است.

پل‌مه با تأکید بر لزوم ایجاد بنادر خشک، استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی بار، ارائه خدمات لجستیکی یکپارچه، ایجاد شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف سوم و چهارم و همچنین ایجاد سیستم‌های رهگیری خودکار کالا تصریح کرد: امارات با ایجاد شهر لجستیکی دوبی، فعالیت خود را در این صنعت توسعه داده و سایر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس مانند عربستان، قطر و عمان با سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در حال نوسازی صنعت لجستیک خود هستند؛ ضمن اینکه کریدور چین ـ پاکستان در آینده تهدیدی برای کریدورهای ایران به حساب می‌آید.

رئیس فدراسیون لجستیک تأکید کرد: همه این موارد نشان می‌دهد نگرش مسئولان در حوزه لجستیک نیازمند اصلاح است و به این بخش به عنوان حوزه مستقل در زنجیره تأمین نگریسته نمی‌شود.

او از دیگر مشکلات لجستیک را وجود نهادهای متعدد تصمیم‌گیر در این صنعت عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر از حوزه لجستیک مدرن محروم مانده‌ایم و ایجاد هاب‌های لجستیکی از دیگر کمبودهای این صنعت محسوب می‌شود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 866265

وب گردی

وب گردی