هشدار FATF به ایران برای اجرای برنامه اقدام تا ۳ ماه آینده

مقامات FATF طی بیانیه‌ای پس از نشست مشترک با گروه اقدام مالی مشترک آمریکای لاتین اعلام کردند که این گروه همچنان نسبت به ایران نگران است و ایران تا ماه نخست سال ۲۰۱۸ (11 بهمن 96) وقت دارد به تعهدات خود در قبال FATF عمل کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از FATF، گروه اقدام مالی مشترک و گروه اقدام مالی مشترک آمریکای لاتین نشستی را طی روزهای گذشته برگزار کردند. در بیانیه پایانی این نشست آمده است که FATF همچنان نسبت به ایران در حالت هشدار قرار داشته و نگرانی‌ها در این باره همچنان پابرجا هستند.

در این بیانیه تأکید شده است که در سال 2016، FATF تعهدات ایران برای پیوستن به این گروه اقدام مالی مشترک پذیرفت و تصمیم گرفت به این کشور در اجرای برنامه‌های FATF کمک فنی کند.

در سایه تلاش‌های ایران برای اجرای برنامه‌های تعیین‌شده از سوی FATF این گروه اقدام مالی تصمیم گرفت تا اجرای اقدامات علیه ایران را در ژوئن 2017 به حالت تعلیق درآورد.

در همین راستا به ایران مهلت داده شد تا روز 31 ژانویه 2018 اصلاحات مدنظر FATF به طور کامل اجرایی کند.

FATF در بیانیه خود تأکید کرده است ایران باید برنامه‌های ابلاغ‌شده از سوی FATF را به خصوص در حوزه تأمین مالی تروریسم اجرایی کند.

قرار است در فوریه سال 2018، FATF در نشست خود روند اجرای این سیاست‌ها از سوی ایران مورد ارزیابی قرار داده و متعاقب آن سیاست‌های خود در قبال ایران را تبیین کند.

FATF اعلام کرده است تا آن زمان ایران همچنان در لیست اعلان عمومی FATF باقی خواهد ماند و تا زمانی که ایران به طور کامل به تعهدات خود در قبال FATF عمل کند، این گروه اقدام مالی مشترک نسبت به ایران و ریسک تأمین مالی تروریسم از سوی این کشور نگران بوده و در حالت هشدار باقی خواهد ماند.

FATF به همین دلیل از اعضا و تمام مؤسسات قضایی مرتبط با این گروه مالی خواسته است تا به مؤسسات مالی زیرمجموعه خود اعلام کنند که در معامله با هرگونه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران حداکثر احتیاط و نظارت را اتخاذ کند.

نهاد FATF یک نهاد مالی در ظاهر بین المللی است که ذیل گروه G7 شکل گرفته و کارویژه خود را پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پولشویی خصوصا در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کرده است.

از نظر این نهاد مالی، کشورها به چهار دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیر همکار و لیست سیاه تقسیم می شوند که از سال 2010 ایران به بهانه برنامه هسته ای در قالب کشورهای لیست سیاه قرار گرفت.

ایران هم برای گرفتن بهانه ها و خروج از این فهرست از سال 2008 قوانین داخلی متناسب را تصویب کرد که در بیانیه این نهاد هم از اقدامات ایران تقدیر شد. با این حال با تصویب تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این نهاد مالی هم ایران را در لیست سیاه قرار داد.

منبع: فارس

کد خبر: 866493

وب گردی

وب گردی