کاهش غلظت آلاینده‌های استان تهران در چند سال اخیر

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران درباره روند آلودگی هوا طی چند سال گذشته در استان تهران گفت: غلظت آلاینده‌ها در چند سال اخیر در استان تهران رو به کاهش بوده است مگر در مواردی که آلاینده‌های هوای این استان بر اثر پارامترهای هواشناسی و جوی در یک مقطع زمانی کوتاه مانند چند روز اخیر تهران افزایش پیدا کرده باشد.

به گزارش ایسکانیوز ،محمد رستگاری با بیان اینکه علت آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گرد و غبار بود، اظهار کرد: بخشی از این گرد و غبار از عراق وارد کشور شده بود و بخشی دیگر به سبب وزش بادشدیدی که در داخل کشور داشتیم از مناطق مرکزی ایران مثل استان مرکزی وارد تهران شده بود.


برخی کانون‌های گرد و غبار داخل استان تهران هستند

وی با اشاره به اینکه منشأ اصلی گرد و غبار اخیر تهران،خارجی بود، تصریح کرد: در استان تهران مراکزی وجود دارد که می‌توانند به عنوان کانون‌های گرد و غبار در نظر گرفته شوند. از جمله کانون‌های گرد و غبار داخلی، فعالیت‌های عمرانی هستند که برخی از مناطق استان تهران را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده‌اند و یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در این استان هستند.

رستگاری افزود: مناطق شرقی و جنوب غربی استان تهران همچنین اراضی اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) از جمله کانون‌های گرد و غبار در استان تهران هستند همچنین فعالیت‌های معدنی نیز در آلودگی هوای این استان تاثیر دارند چرا که سطح پوشش گیاهی خاک را از بین می‌برند.

امکان تعطیلی فعالیت‌های معدنی و صنعتی در استان تهران وجود ندارد

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: هر فعالیت عمرانی که در استان تهران انجام می‌شود خود یک کانون گرد و غبار است حتی ساختمان سازی می‌تواند منشأ گرد و غبار در این استان باشد ولی نمی‌توان فعالیت‌های عمرانی و معدنی را در این استان تعطیل کرد چرا که ساخت و ساز بخشی از فعالیت‌ اقتصادی شهرهاست همچنین اگر فعالیت معادن در استان تهران را ممنوع کنیم برای انجام فعالیت‌های عمرانی مجبور هستیم که مصالح را از مناطق دورتر به این استان وارد کنیم که حمل و نقل این مصالح خود باعث آلودگی هوا می‌شود.

رستگاری با تاکید بر اینکه فعالیت‌های معدنی و عمرانی باید مطابق با استانداردهای زیست محیطی باشد، گفت: تمهیداتی که در جلسه کمیته هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا اندیشیده می‌شود برای این است که عوامل آلاینده بر افزایش میزان آلودگی اثرگذار نداشته باشند نه اینکه سبب کاهش آلودگی هوا شوند.

وارونگی دما در آلودگی هوای استان تهران اثرگذار نبود

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته موضوع وارونگی دما به طور جدی مطرح نبود، گفت: طی این چند روز وزش باد در استان تهران پیش بینی شده بود و سازمان هواشناسی انتظار بارندگی داشت و این به معنی آن است که وارونگی دما طی این مدت در آلودگی هوای استان تهران اثرگذار نبوده است.

رستگاری افزود: این گرد و غبار نه تنها استان تهران بلکه بسیاری از شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار داده بود.

وی در ادامه افزایش آگاهی مردم درمورد آلودگی هوا را علت حساس شدن آن‌ها نسبت به آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: طی چند سال اخیر آگاهی درباره اثرات سوء آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده و همین موضوع، عامل نگرانی بیشتر شهروندان نسبت به آلودگی هوا و روزهای آلاینده است.

کاهش ۲۰ درصدی روزهای آلاینده در تهران

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: اندازه گیری‌ها و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که غلظت آلاینده‌ها هر سال نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است به طوری‌که در سال‌های گذشته ۴۴ درصد از سال هوای آلوده تنفس می‌کردیم در حالی‌که این میزان در سال ۹۵ به ۲۴ درصد رسید. این مسئله نشان می‌دهد اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا در تهران انجام شده اثرگذار بوده است.

تمام نیروگاه‌های استان تهران صد درصد از گاز طبیعی استفاده می‌کنند

وی در پایان با اشاره به اینکه تمام نیروگاه‌های استان تهران در حال حاضر صددرصد از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، گفت: تاکید همه دستگاه‌ها به ویژه استانداری تهران این است که این کار ادامه داشته باشد و محیط زیست نیز به طور جدی پیگیر این موضوع است.

705

کد خبر: 866582

وب گردی

وب گردی