حسن‌زاده:آرای دربی نرم و آرام است!/دردناک‌ترین رایی را که امضا می کنیم محرومیت تماشاگران است

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: این رأی در مقایسه با آئین‌نامه انضباطی بسیار نرم و آرام صادر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، اسماعیل حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران در مورد حکم کمیته انضباطی بابت دربی ۸۵ گفت: اولاً این رأی ۲-۳ روزی دیرتر اعلام شد چون با توجه به مجموعه حوادثی که در شهرآورد اتفاق افتاده بود مجبور بودیم تمامی مسائل را بررسی کنیم.

وی افزود: حتی در مواردی که در گزارش بعضی از مقامات از قلم افتاده بود بررسی‌های لازم را انجام دادیم و جمع‌بندی کردیم و نهایتاً این رأی را صادر کردیم، شاید بهترین دلیل برای صدور چنین رأیی صحبت‌های من قبل از دربی بود که اعلام کرده بودم این مسابقه پخش تلویزیونی دارد و میلیون‌ها نفر آن را نگاه می‌کنند. من گفته بودم که باید به این مسابقه به صورت جدی نگاه کرد.

حسن‌زاده تاکید کرد: امروز برخی از دوستان با من تماس گرفتند که در پاسخ به آنها گفتم که مثلاً به خاطر یک صحنه یک بازیکن را محروم کردیم آن هم به این دلیل که وقتی توپ در یک قسمت دیگر زمین بود یک بازیکن دیگر تعمداً ضربه‌ای به یک بازیکن دیگر می‌زند که همان ضربه باعث ایجاد تنش می‌شود حتی همان ضربه روی سکوها تنش ایجاد کرد و باعث زخمی شدن خبرنگار هم شد، اگر ما اینگونه موارد را تنبیه نکنیم فردا در ورزشگاه آزادی باید منتظر اتفاقات ناگوارتری باشیم لذا در ۹ مورد رأی را صادر کردیم و همه‌گونه مسائل در آن لحاظ شده است.

به گزارش فارس، حسن‌زاده در خصوص اینکه بازیکنان در صحبت‌های خودشان اعلام کردند که مستحق محرومیت نبوده و اصلاً نمی‌دانند به خاطر چه چیزی تنبیه شده‌اند، گفت: یعنی نظر شما این است که ما آئین‌نامه انضباطی را کنار بگذاریم و رأیی را صادر کنیم که به دلخواه متخلف است؟ آیا دوستان اینگونه انتظار دارند؟ شما شک نکنید این رأی در مقایسه با آئین‌نامه انضباطی بسیار نرم و آرام صادر شده است چون وقتی در آئین‌نامه چنین تخلفاتی را یک الی ۴ جلسه پیش‌بینی‌ می‌کند و ما فقط یک مسابقه بازیکن را محروم می‌کنیم این نشان می‌دهد که حداقل‌ها را در نظر گرفتیم. مهم این است که اگر بعد از حرکت آن بازیکن با اشیایی که به زمین پرتاب شد اگر خدای ناکرده آسیب جدی به شخصی وارد می‌شد آیا شما امروز اینگونه با من صحبت می‌کردید؟ یا سئوال می‌کردید چرا برخورد نمی‌شود؟

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه پس چرا این برخوردها در این چند سال تأثیر خودش را نگذاشته است، گفت: این نظر شخصی شما است همه معتقد هستند که برخوردهای با متخلف ۱۰۰ درصد نمی‌تواند بازدارنده باشد، برای اصلاح یک جامعه یا یک صنف فوتبال همه باید تلاش کنند، برخورد انضباطی فقط یک بخش است، اگر شما به عنوان یک رسانه می‌گویید ما همین رأی کوچک را هم صادر نکنیم، چشم، ما از این پس همین کار را انجام می‌دهیم!

وی تأکید کرد: آراء قطعاً تأثیر دارد ولی ۱۰۰ درصد نتوانسته تأثیر مستقیم بگذارد. در عالم مجازات جنایی و جزایی این سوال به وجود می‌آید که آیا این مجازات می‌تواند به تنهایی تأثیرگذار باشد یعنی اگر یک سارق را یک بار به زندان بفرستند آیا قول می‌دهد که دیگر این کار را نکند؟ فوتبال ما هم بخشی از جامعه است، آیا در بخش بهداشت، آموزش، صنعت و ... آیا با یک مجازات همه درها بسته می‌شود؟ مطمئناً جواب منفی است. مجازات فقط یک بخش را می‌تواند تربیت کند بقیه به تربیت خانوادگی ، رفتار اجتماعی و سبک زندگی بر می‌گردد.

حسن‌زاده در ادامه افزود: در راستای حق و حقوق باشگاه‌ها و خیلی مسائل دیگر ما می‌توانیم ساعت‌ها صحبت کنیم، من هم خیلی از مسائل را قبول دارم. مثلاً مشکلات تماشاگران ما همیشه گفته شده و حتی دیگر در حال نخ‌نما شدن است. ما باید سخت‌افزارمان برای تماشاگرانمان ایده‌آل باشد اما نظر شما این است که کمیته انضباطی حتی با حداقل‌ها مجازات نکند؟ از دید ما رفتار سرمربی محترم تیم استقلال خارج از عرف بوده و ما هم به او تذکر دادیم. حتی به عنوان یک سرمربی خارجی به او تذکر دادیم که ممکن است رفتارهایش باعث ایجاد تنش علیه مقامات شود.

وی در خصوص اینکه چرا رأی شجاعیان دیرتر اعلام شد، گفت: ما دیگر با خیلی از مسائل آدابته و آب‌دیده شدیم بخصوص برخی از مطبوعات که جهت‌دار هستند و با اخبار بازی می‌کنند. رأی ما ۲ صفحه بوده که اپراتور سایت تصور کرده بود رأی یک صفحه است و صفحه دوم را تایپ نکرده است، ما ۹ مورد رأی داده بودیم و هیچکس کم و زیاد نشده بود، حتی این رأی ۹ موردی را به باشگاه‌ها ابلاغ کردیم اما در سایت ما اپراتور محترم صفحه اول را منتشر کرده بود.

حسن‌زاده در خصوص اینکه پس قبول دارید این موضوع به رسانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند؟ گفت: دوستان گفته‌اند رأی اضافه شده است در حالیکه این اتفاق نیفتاده. دوستان می‌توانند به سازمان لیگ مراجعه کنند و آنجا بپرسند رأیی که برای آنها صادر شده چند مورد بوده است. سایت فدراسیون انعکاسش جنبه قانونی ندارد و فقط برای اطلاعات است، ما برای استفاده رسانه‌ها رأی را در اختیار سایت فدراسیون قرار می‌دهیم وگرنه ابلاغ آرا به دو باشگاه همان ابتدا صورت گرفته است.

وی در خصوص اینکه حذف تماشاگر از فوتبال قشنگ نیست و ای کاش تیم‌ها از وجود تماشاگران محروم نشوند، گفت: البته من و همکارانم با این حرف موافق هستیم و دردناک‌ترین رأیی که امضاء می‌کنیم محرومیت تماشاگران است اما ای کاش شما زمانی که AFC ما را از وجود تماشاگران محروم می‌کرد آنجا هم شما بودید و می‌گفتید تماشاگران را محروم نکنید، ما تماشاگرانی داریم که در کنار فوتبال هستند.

602

کد خبر: 866686

وب گردی

وب گردی