دولت مانع کار استانداردسازی نشود/ پراید در شان مردم نیست

بیش از 20 سال در سازمان استاندارد مدیریت کرده و در دهه 60 به مدت 10 سال در وزارت بازرگانی فعالیت داشته است. بسیار تاکید داشت که مدت زیادی است تمایلی به گفت‌وگو ندارد، اما وقتی صحبت از خودرو و جان مردم می شود، نمی تواند سکوت کند، از این رو تاکید دارد بگوید که پراید در شان مردم ایران نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نظام الدین برزگری از آن دسته مدیرانی است که به گفته خودش طی مدت فعالیتش در سازمان ملی استاندارد، تابع هیچ حزب و شخصی نبوده و از کسی تاثیری نگرفته و مراحل ارتقاء شغلی را به واسطه آنچه به او محول شده، پذیرفته است. او مدعی است که جوانی اش را به مدت 22 سال برای استاندارد گذاشته، اما چند باری شاهد تصمیمات دولتی برای تعیین استاندارد در حوزه خودرو بوده است که همچنان از این موضوع گلایه دارد.

طی ماه های اخیر صحبت از استاندارد خودروها به اندازه ای جدی گرفته شده است که حتی موضوع توقف خط تولید خودروهایی که نتوانند خود را به استاندارد تعیین شده برسانند، بیش از پیش مورد اهمیت سازمان ملی استاندارد و مسئولان قرار گرفته است.

اما بازهم گفته می شود که برخی خودروها، هنوز به استانداردهای تعیین شده نزدیک هم نشدند و حالا سازمان ملی استاندارد ایران از معدود ارزیابی‌های صورت گرفته حمایت می‌کند چرا که صرفا بر روی محصول خروجی عمل می‌کند. در این باره نیز به سراغ نظام الدین برزگری- رییس سابق سازمان ملی استاندارد رفته‌ایم و این گفت و گو در ادامه آمده است.

*طی ماه‌های اخیر استاندارد خودروهای تولید داخل بسیار مورد توجه سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است، این درحالی است که در آمار ارائه شده هنوز برخی مشکلات و کمبودها از وضعیت استاندارد خودروسازی داخلی به گوش می رسد، به نظر شما دلیل اصلی خلاء استانداردهای لازم خودرو و قطعه سازی چیست؟

به طور کلی در کشور ما، خودروسازی سیاسی - اقتصادی شده است، چرا که صنعتی رشد می‌کند که در آن دستگاه‌های دولتی و قانون‌گذاری دخالت نداشته باشند. چرا که اقتصاد در میدان آزاد رقابتی رشد می‌کند. علی رغم اینکه می گویند در ایران خودروسازی خصوصی است، خودروسازی در دنیا از این قانون مستثنی است. با این حال دخالت های دولتی در خودروسازی ایران در ایجاد مسایل بی تاثیر نیست.

به تازگی در رابطه با خودروهایی که آلایندگی زیادی داشتند و اینکه مقرر شد مجددا خودروهای فرسوده از رده خارج شوند، بازهم دولت وارد عمل شد و این دخالت مانع این کار شد، در حالی که پیش از این دولت این اقدام را انجام می داد.

*این تصمیمات در گذشته چگونه بود؟
به طور مثال در گذشته و در رابطه با کیسه هوای خودروها تصمیماتی گرفته می شد، اما خودروسازان با دولت به تفاهم می رسیدند و بدون اطلاع سازمان،الزام به ارتقا به جاگذاری کیسه هوا در خودروها تمدید می شد و در این میان خودروسازان با دولت لابی می کردند و همین امر باعث می شد تا این تصمیم از طرح تا اجرا دو سال و نیم به طول انجامد. این در حالی است که این اقدام برای خودروهای طرح قدیمی دنیا که 25 سال از طراحی آن ها می گذرد، نهایی می شد.

*به نظر شما چه زمانی مسایل پیرامونی استاندارد از بین می روند؟
زمانی خودروسازی رشد می کند که دروازه های ورودی با تعرفه های پایین رقابتی ایجاد شود و آن زمان خودروسازان داخلی به خود می آیند که باید به دنبال پلت فرم‌های جدید بروند. آن ها باید به دنبال فناوری ها و نو آوری‌ها بروند و خودروها مطابق استانداردهای جهانی تولید شود، اما تا زمانی که دروازه‌های ورودی با تعرفه های بالا بسته شده است، این امکان وجود ندارد.

*به نظر شما مهمترین ضعف در استاندارد خودروها در تولید آن ها است و یا ضعف در نظارت بر کیفیت از سوی سازمان است؟
اگر نظارت درست و واقعی اعمال شود، این خودروها باید از رده خارج شوند. من معتقدم که پراید در شان مردم ایران نیست. من آن زمان هم که در سازمان استاندارد مسئولیت داشتم از رده خارج شدن پراید را تقاضا داده بودم تا دیگر شماره گذاری صورت نگیرد. اما دخالت دولت مانع از این اقدام شد. در همان زمان، پراید از سال 91 حدود 60 کیلو به وزنش افزوده شد و این امر باعث شد تا احتمال خطر و جمع شدن جلو و عقب خودرو هنگام تصادف با سرعت بالا کاهش یابد. واقعیت این است که مسئولین نظارتی و سازمان ملی استاندارد، تابع سیاست های کلی ترسیمی از سوی دولت هستند. این درحالی است که اگر بخواهیم خودروهای مناسب روز جهانی تولید شود؛ باید اکثر خودروهای تولید فعلی از رده خارج شوند.

*پس شما با از رده خارج شدن خودروهایی که فاقد استاندارد تا مدت معین نیستند، موافق هستید؟
بله باید اعمال شود. در گذشته و براساس استانداردهای اروپایی 52 مورد استاندارد که 4 مورد در رابطه با آلایندگی و برخی مربوط به کیفیت و قطعات خودرو بود و اکنون افزایش یافته است. حالا که دو سال از تعیین این موارد گذشته است، هنوز هم خودروسازی ها کم کاری می کنند.

منبع: خودروکار

401

کد خبر: 866721

وب گردی

وب گردی