روایت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پیاده روى اربعین/بازنمایى هنرمندانه به دور از شعار زدگى

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در روزهای اربعین بسیاری روانه کربلا شده و  دریافته‌اند که تنها رسیدن به کربلا و زیارت حرم حضرت سیدالشهدا (ع) هدف و مقصد این سفر نیست، بلکه زیارتِ زائران حسینی که در این پیاده‌روی بزرگ  شرکت می‌کنند، نیز تجربه‌ای ناب و بی‌نظیر است.

علیرضا تابش در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره سفرهای کربلای خود در زمان اربعین حسینی، اظهار کرد: از سال 90، چند بار همراه خانواده توفیق پیاده روی اربعین را داشته‌ که در این میان دو بار با گروهى از هنرمندان و اهالى رسانه همسفر شدم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه پنج سال متوالی قسمت شد تا به حضور در این مراسم مشرف شود، درباره حال و هوای پیاده روی اربعین گفت: حال و هوای مردم و زائران، بخصوص هنرمندان حاضر در این رویداد مذهبی، بسیار معنوی، ارزشمند و مثال زدنی بود. در این سفرها زائرانى که برای نخستین بار مشرف می‌شوند، احوال معنوی خاصی دارند. این حال و هوا را باید از نزدیک تجربه کرد تا بتوان لحظه حضور در این آیین را درک کرد.

تابش افزود: پیاده‌روی اربعین که امروز شکل رشد یافته‌ای از یک مراسم مختصر و سنتی است، بعد از سقوط رژیم صدام دوباره میان گروهی از دوستداران اهل بیت به ویژه عشایر عراقی، احیا شد. این راهپیمایی در عتبات عالیات یک مراسم معنوی و همنشینی فرهنگی میان همه دوستداران اهل بیت است که در میان ائمه، فقط برای حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش و حضور پررنگ عاشقان حضرت اباعبدالله، یادآور شد: در میان زیارت‌های دنیا، زیارت در زمان اربعین‌حسینی به دلیل نقش و حضور پررنگ عشاق آن حضرت و گوناگونی سبک‌های پذیرایی مردم در این مسیر، با سایر مراسم‌ های مذهبی متفاوت است. استقبال صمیمانه و مخلصانه مردم عراق در موکب‌هاى بین راه از زائران است از مهم ترین دلایل تمایز سفر کربلا با دیگر مراسم هاست.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ارتباط گرم میان افراد در حین سفر را یکی از برکات مراسم اربعین دانست و گفت: زائران در طول سفر با انسجام، همدلى و همگرایى حول محور امام حسین، برکتِ این سفر را صد چندان می‌کنند.

تابش در ادامه با تاکید بر اینکه این مراسم سنتى برای مسلمانان به ویژه شیعیان وحدت بخش است، اظهار کرد: تیپ‌ها و شخصیت‌هاى متنوع با نام‌ها، رنگ‌ها، پرچم‌ها، چهره‌ها، خاستگاه و گرایش‌هاى متنوع با نام بلند حسین (ع)‌، در صفی واحد کنار هم قرار مى‌گیرند که این یک اتفاق بى نظیر است.

وی با اشاره به اینکه هزاران هزار شیعه با جان، دل و پای برهنه راهی این سفر معنوی مى‌شوند، تاکید کرد: پیاده روی اربعین سفری است که خوابش را در میان راه‌ها و کوه‌ها نمی‌توانند ببینند. از ده روز مانده به روز موعود، حرکت آغاز مى‌شود. همه چیز در این سفر آداب دارد، آدابی که طی سال‌های سال در میان مردم شکل گرفته است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطر نشان کرد: ده روز مردم عاشق از چند مسیر زمینی و هوایی به سمت کربلا راه مى‌افتند. زن، مرد، پیر و جوان فرقی ندارد، حرکت در پاها، در میان انگشت‌های پاها به زمین کشیده می‌شود و آنقدر ادامه می‌یابد تا مقصد مهیا شود.

تابش با اشاره به اینکه عشقِ رسیدن به مقصد، خود مفهومِ زیارت است، یادآورشد: افراد در این سیل خروشان به زیارت مردم مشتاقی می روند که پس از گذشت ١۴قرن از شهادت امام‌حسین(ع)، عاشقانه به زیارت او رهسپار می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد زائران اربعین روایت هاى نابى وجود دارد که مى توان با فرم و قالب ‌هاى مختلف آنها را ثبت و منتقل کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره افزایش تولید فیلم هایی به مناسبت پیاده روی اربعین، گفت: ساختن
فیلم‌های متفاوت از اربعین می‌تواند گامی مهم در افزایش کنجکاوی جهانی برای آشنایی با فرهنگ و هویت اسلامی ایفاء کند و متفاوت با تلاش‌هاى اسلام هراسانه رسانه‌های غربی در سالیان گذشته چشم‌اندازی در مسیر هنر و رسانه ‌بگشاید.

تابش خاطرنشان کرد: هنرمندان، نویسندگان‌، خبرنگاران و عکاسان‌ در سال‌های متمادی برای مستندسازی و بازنمایی هنرمندانه‌ى زیارت اربعین به دور از شعارزدگی و پیام‌زدگی تجربه و تلاش هاى ارزشمندى کرده‌اند که باید تداوم و ارتقا یابد.

503

کد خبر: 866777

وب گردی

وب گردی