ایران اولین کشور منطقه در فراهم کردن ظرفیت های کلیدی مقررات بین المللی بهداشتی است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران را اولین کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) معرفی کرد که توانسته ظرفیت های کلیدی مقررات بین المللی بهداشتی را در کشورش ایجاد کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی گویا با اعلام این خبر در کارگاه IHR و امنیت سلامت جهانی گفت: این مقررات ۸ ظرفیت کلیدی و ۵ ظرفیت پیشرفته دارد.

وی افزود: ایران در "امرو" اولین و تنها کشوری است که ظرفیت سازی کلیدی این مقررات را فراهم کرده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که مقررات بین المللی بهداشتی در سال ۲۰۰۵ بعد از بحث های مقدماتی به مرحله تصمیم گیری رسید و WHO آنرا به همه کشورها ابلاغ کرد، افزود: تا قبل از سال ۲۰۰۵ مقررات شامل پیشگیری، کنترل، پاسخ دهی و گزارش دهی به سه بیماری وبا، طاعون و تب زرد بود.

دکترگویا گفت: در طول زمان ملاحظه شد که رخدادهایی در دنیا اتفاق می افتد که امنیت سلامت جهان را تهدید می کند و می تواند خسارات سنگینی داشته باشد. لذا تصمیم به بازنگری مقررات و اجزای مختلف آن شد.

وی اظهار داشت: به کشورها تا سال ۲۰۱۲ فرصت دادند ظرفیت سازی های لازم را در کشورشان برای اجرای این مقررات ایجاد کنند که از ۲۲ کشور منطقه فقط ۷ کشور تاکنون موفق به این کار شده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: فرصت های لازم برای ایجاد ظرفیت ها به دلیل عدم آمادگی کشورها یکبار تا سال ۲۰۱۴ و یکبار دیگر تا سال ۲۰۱۶ تمدید شد.

دکتر گویا با افزود: بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ همه گیری ابولا در غرب آفریقا، همه گیری زیکا و همه گیری کرونا ویروس در خاورمیانه، سازمان جهانی بهداشت را به این نتیجه رساند که کمبود آمادگی در برابر چنین حوادثی، امنیت سلامت جهان را به مخاطره می اندازد، بنابراین یک تیم بین المللی وضعیت آمادگی کشورها را در این خصوص مورد ارزیابی قرار می دهد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در پایان همچنین با اشاره به این که این تیم در ۱۹ عرصه وضعیت کشورها را ارزیابی می کند، افزود: این تیم بین المللی تاکنون از کشورهای پاکستان، اردن، بحرین، قطر، عربستان، تونس و مراکش بازدید کرده اند.

701

کد خبر: 866816

وب گردی

وب گردی