نشنال اینترست: هواپیماهای آبی ایران در خلیج فارس بسیار کارآمد هستند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به موضوع تولید هواپیماهای آبی در نیروی دریایی سپاه پرداخت و این مدل از هواپیماها را برای ناوگان دریایی ایران در خلیج فارس بسیار کارآمد دانست.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: ایران دارای مجموعه‌ای از تسلیحات غیرمعمول در طول سال‌های گذشته از جمله جنگنده‌های F-14 مجهز به موشک‌های ساخت روسیه، زیردریایی‌های کوچک ساخت داخل و جت‌های دوره جنگ سرد است.

در ادامه این گزارش به طراحی و ساخت هواپیمای آبی "باور ۲" اشاره کرده که در اختیار نیروی دریایی سپاه پاسداران است و تاکید می کند که باور ۲ از نظر فنی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای آبی در سال ۲۰۰۶ بوده است. این هواپیما می تواند با ارتفاع بسیار کمی پرواز کند و در نتیجه از دید رادارها مخفی بماند. باور ۲ ضمن توانایی حرکت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت قابلیت حمل سلاح را دارد و شناسایی و گشت‌زنی از وظایف اصلی آن است. آنها مجهز به دوربین های دید در شب نیز هستند.

این گزارش می افزاید که هواپیماهای باور ۲ احتمالا با هدف حمله مستقیم به دشمن ساخته نشده بلکه هدف اصلی آن ایجاد توانایی برای ایران در بستن تنگه هرمز است. هم اکنون این هواپیماها در پایگاه دریایی بندرعباس و مجاورت تنگه هرمز قرار دارد. باور ۲ می‌تواند اطلاعات مربوط به هدف‌گیری کشتی‌های دشمن را جمع آوری کند و آن را در اختیار مرکز فرماندهی قرار دهد.

در شرایط وقوع جنگ در منطقه خلیج فارس هواپیماهای آبی ایران می توانند برای ناوگان این کشور بسیار مفید واقع شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 866835

وب گردی

وب گردی