شهرداری مشهد مجوز فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت کرد

شهرداری مشهد مجوز فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت کرد

به گزارش ایسکانیوز، در هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که صبح امروز در سالن اصلی شورا تشکیل شد، اعضای شورای شهر به شهرداری مشهد اجازه دادند تا برای تکمیل خط دو قطار شهری در فاز سوم آن اوراق مشارکت تا سقف 400 میلیارد تومان به فروش برساند.
براساس این لایحه، شهرداری مشهد تضمین می کند تا 50 درصد سود علی الحساب مورد توافق شهرداری مشهد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و 50 درصد اصل اوراق را در سررسید پرداخت کند و پرداخت 50درصد اصل و سود علی الحساب سهم دولت هم بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.


انتشار 515 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای میدان شهدا

شهردار مشهد پیش از توضیح این لایحه، آماری از اوراق مشارکت شهرداری از سال 84 ارائه داد و اظهار کرد: برای میدان شهدا 515 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که 200 سهم را مربوط به بانک تجارت، 115 سهم بانک ملت و 200 سهم هم متعلق به بانک سپه بوده که از این مقدار ماندهی بدهی بانک تجارت 84 سهم، بانک ملت 48 سهم و بانک سپه با فروش تراکم به صفر رسیده است.
قاسم تقی زاده خامسی، با بیان اینکه سررسید 400 میلیارد تومان از بدهی بانک شهر سال 99 ست، گفت: برای پرداخت بقیه بدهی شهرداری در این خصوص مذاکراتی انجام شد.
وی ادامه داد: روزی که من به شهرداری آمدم، شهرداری با خاطر بدهی‌ها و سود اوراقی که پرداخت نشده جزو لیست سیاه بانک مرکزی بود که طی چند روز گذشته موفق شدیم با مذاکرات شهرداری را از لیست سیاه خارج کنیم و برای پرداخت بدهی مهلت بگیریم.
شهردار مشهد با اشاره به اوراق مشارکتی که تاکنون برای خط دو قطار شهری فروخته شده، متذکر شد: تاکنون یک هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر شده که در حال حاضر هیچ اتفاقی برای اینها نیفتاده است، سررسید 500 میلیارد تومان بدهی بانک شهر امسال بوده و بقیه بدهی را استمهال کرده‌ایم.
تقی زاده خامسی بیان کرد: برای خط سه قطار شهری 500 میلیارد تومان از اوراق مشارکت تا پایان سال 97 باید بازپرداخت شود.
وی اضافه کرد: در مجموع حدود 7 هزار و 298 میلیارد تومان اصل و سود بدهی اوراق مشارکت است برای بازپرداخت بخشی از آن مهلت خواسته‌ایم.


خط 2 قطارشهری مشهد کمتر از سه ساعت در روز مسافرگیری می‌کند

شهردار مشهد با اشاره به لایحه پیشنهادی در خصوص فروش اوراق مشارکت 400 میلیارد تومانی برای فاز سوم خط دو قطار شهری، یادآور شد: فاز یک خط دو تا میدان شهدا پیش از شهردار شدن من افتتاح شده و تا جایی که اطلاع دارم، 84 درصد پیشرفت کار داشته است و این امر به دلیل مشکلات و مسائلی که در گمرک بوده نتوانستند کار را کامل انجام دهند.
تقی زاده خامسی با بیان اینکه در حال حاضر این خط کمتر از سه ساعت در روز مسافرگیری می کند، ادامه داد: می‌خواستیم از تعداد اتوبوس‌های بی آر تی کم کنیم، اما در بازدید روز گذشته متوجه شدم که استفاده مردم از این خطوط بسیار بیشتر از خط دو است و بنا شد تا وقتی که خط دو قطار شهری به صورت کامل به اتمام نرسد، تغییراتی در این خطوط اتوبوسرانی اتفاق نیفتد.
وی با تأکید بر اینکه تا وقتی خط دو کامل نشود، ادامه آن را افتتاح نمی‌کنیم، گفت: امیدوارم این خط تا میدان شریعتی در سال جاری افتتاح شود. منابع آن تأمین شده و روال اجرایی آن را انجام داده‌ایم، به آقایان گفته‌ام که من طرح نیمه تمام افتتاح نمی‌کنم.
شهردار مشهد با بیان اینکه 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط دو از شریعتی تا کوهسنگی است، افزود: 50 درصد این اوراق را در اصل و سود دولت پرداخت می‌کند و قول اختصاص این بودجه را از آقای نوبخت در سفر اخیر به مشهد گرفته‌ایم.


بدون برنامه‌ریزی در بازپرداخت اوراق دچار گرفتاری‌هایی می‌شویم

در ادامه این جلسه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در مخالفت با این لایحه گفت: اوراق مشارکت ابزار تأمین مالی است که ما در زمان انتشار آن باید یک برنامه مشخص برای بازپرداخت آن داشته باشیم.

محمدحسین ودیعی با بیان اینکه بدون برنامه‌ریزی در بازپرداخت اوراق دچار گرفتاری‌هایی می‌شویم، اضافه کرد: من از شهرداری می‌خواهم آماری از تحقق بودجه‌هایی که دولت قبلا قول آن را داده بود، ارائه دهند.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با دو فوریت مخالفت شود تا در کمیسیون مربوط زوایای پنهان فروش اوراق مشارکت بررسی شود.
احمد نوروزی هم در موافقت با این لایحه گفت: با اظهارات همکاران موافقم اما توجه داشته باشیم که این امر یک فرآیند زمان بر است و ما نیازمند این بودجه هستیم.
وی ادامه داد: سرمایه 500 میلیاردی معطل این بودجه است و خطراتی برای بخشی که به ظاهر افتتاح شده وجود دارد.
گفتنی است؛ اعضای شورای شهر با رأی حداکثری این لایحه را تصویب کرد.

منبع :فارس

902/900

کد خبر: 866852

وب گردی

وب گردی