پیاده روی اربعین تبلور روح ایثار میان مردم است/امر به معروف و نهی از منکر رویکرد اصلی قیام عاشورا

حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، گفت: مهم ترین اثر در پیاده روی اربعین تبلور روح ایثار، گذشت، همدردی، کمک به دیگران، درک هم نوع و اینکه همه طبقات اجتماع در یک سطح قرار دارند، خلاصه می شود.

حجت الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت پیاده روی اربعین و اثرات این حرکت، اظهار داشت: مهمترین اثر در این پیاده روی تبلور روح ایثار، گذشت، همدردی، کمک به دیگران، درک هم نوع و اینکه همه طبقات اجتماع در یک سطح هستند در این پیاده روی حکمفرما است.

وی افزود: امیدوارم افرادی که به این پیاده روی می روند پس از بازگشت از فضای به وجود آمده فاصله نگیرند و این حرکت باید تبدیل یه حرکتی جهادی شود و عملی سیاسی در جهت مبارزه با ظلم، فساد، تبعیض و قتل عام کودکان باشد.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: رویکرد اشخاصی که در این پیاده روی شرکت می کنند باید به سوی امر به معروف و نهی از منکر باشد زیرا این موضوع از اهداف قیام عاشورا است.

موسوی مطلق درباره برنامه فرهنگی مساجد که چند سالی رو به فراموشی گذاشته است نیز گفت: اشکال اول این است که مسجد را از محوریت انداختند در حالی که از صدر اسلام تا اوایل انقلاب اسلامی مسجد همواره در محوریت بوده است.

وی افزود: از نمونه‌های بارز خارج شدن مساجد از محوریت این است که در گذشته هیئتهای مذهبی در مسجدها تشکیل می شدند اما در حال حاضر اینگونه نیست و هیئت های مذهبی جدای از مساجد به عنوان یک عنصر فعال فرهنگی به طور مستقل کار می کنند.

موسوی‌مطلق با اشاره به اینکه امروزه در میان مردم این تلقی وجود دارد که مساجد حکومتی شده اند، ادامه داد: هر چند حکومت در کشور ما اسلامی است ولی تصوری که مردم دارند درست نیست زیرا مساجد مردم محور هستند.

وی تاکید کرد: باید سعی کنیم محوریت کارها را به مساجد باز گردد که البته با توجه به تشتت آرایی که وجود دارد موفقیت در این راه بعید به نظر می رسد.

این کارشناس فرهنگی، درباره مساجد و ائمه جمعه ای که در بعضی استان ها به مسائل فرهنگی نمی پردازند، اظهار کرد: سازمان امور مساجد گزارش کار تحویل دهد که در این مدت چه فعالیتی انجام داده است. تنها چند جلسه هم اندیشی صورت گرفته که نتیجه آن خرد جمعی بوده است. در بحث ائمه جمعه هم تغییر و تحولاتی در دبیرخانه ائمه جمعه انجام شده است که امیدوارم خیری در آن صورت گیرد.

501

کد خبر: 866868

وب گردی

وب گردی