جریان مالی مجازی به ایران هم خواهد رسید/ امکان معامله پول الکترونیکی در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: پول در فضای مجازی تبادل می شود و خواه نا خواه ایران هم وارد آن خواهد شد و باید درمورد آن برنامه ریزی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حامد سلطانی نژاد معتقد است: امکان معامله پول الکترونیکی در بورس کالا وجود دارد و فقط این اتفاق نیاز به ایجاد یک بستر نظارتی دارد.

او درباره جایگاه بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی در بازار های مالی گفت: در دنیا در حوزه بیت کوین اتفاقات مهمی افتاده و برخی بانک های مرکزی بیت کوین را به رسمیت نمی شناسند و این پول در دفاتر بانک مرکزی ثبت نمی شود و نظارت سیستم پولی و بانکی بر آن کمتر خواهد بود با این حال برخی از بانک های مرکزی دنیا آن را پذیرفته اند.

سلطانی نژاد با اعلام این مطلب که در ایران هم باید در مورد این پول فکر شود، افزود: بخصوص که این پول در فضای مجازی تبادل می شود و خواه نا خواه ایران هم وارد آن خواهد شد و باید درمورد آن برنامه ریزی شود و با توجه به این که در بانک مرکزی ثبت نمی شود، بنابراین نیاز به برنامه ریزی در حوزه نظارت بر مبادلات بر پایه پول الکترونیک وجود دارد.

مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین گفت: در بورس های کالایی هم امکان معامله این واحد پولی مورد وجود دارد و نیاز است که یک بستر نظارتی برای آن بوجود بیاد. از آن جایی که ثبت این پول در دفاتر بین المللی و فضای مجازی صورت می گیرد، خیلی راحت می تواند بازار های ما را تحت تاثیر قرار دهد و این در حالی است که ما هنوز ارزیابی دقیقی از نقش این پول و اثری که می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد، نداریم و به نظر می رسد که باید روی آن کار شود.

سلطانی نژاد با تاکید بر این نکته که بازار های مالی قطعا تحت شعاع این جریان مالی مجازی قرار خواهند گرفت، افزود: قطعا به زودی شاهد خواهیم بود که بعضی از تبادلات در این مسیر حرکت خواهد کرد؛ به همین خاطر باید مباحث پولشویی و مسائلی که در مبارزه با پولشویی داریم در مورد تبادلات با پول های مجازی و الکترونیک در نظر گرفته شود تا شاهد بروز پولشویی در مبادلات این چنین نباشیم.

او خاطر نشان کرد: همچنین باید آمورش هایی داده شود که مردم بدانند که چطور می شود بدون ریسک از این پول در تبادلات استفاده کنند و اگر قوانینی قرار است در این زمینه وضع شود، اکنون زمان مناسبی برای آن است. در واقع باید هر چه زودتر تصمیم بگیریم که این پول را به رسمیت می شناسیم یا خیر.

401

کد خبر: 866902

وب گردی

وب گردی