جوابیه دانشگاه علامه به یک فعال سیاسی

ریاست دانشگاه علامه طباطبائی در جوابیه‌ای خطاب به یک فعال سیاسی که امکان سخنرانی وی در مراسم ۱۳ آبان میسر نشد نوشت: «مجوز فعالیت‌های سیاسی دانشگاه در یک هیئت سه‌نفره تحت عنوان هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های اسلامی بررسی و صادر می‌شود و دانشجویان موظف‌اند تنها با مجوز این هیئت و در محدوده‌ای که این مجوزها تعریف می‌کنند، برنامه‌های خود را برگزار کنند».

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از عطنا، نشست «بررسی سیر جنبش دانشجویی» با حضور صادق زیباکلام و محمد نعیمی پور، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. بنا بر پوستری که انجمن اسلامی دانشجویان منتشر کرد، قرار بود در این نشست مهندس محمد توسلی، دبیر کل نهضت آزادی ایران نیز پیرو فعالیت دانشجویی به ایراد سخنرانی بپردازد.

این چهره که در بین سیاسیون به عنوان چهره‌ای معتدل شناخته می‌شود در پی لغو شدن سخنرانی‌اش در این برنامه نامه‌ای خطاب به ریاست دانشگاه علامه طباطبائی نوشت و در آن با شرح فعالیت‌های سیاسی خود تصریح کرد: «ضمن پوزش از دانشجویان عزیز که نتوانستم در جمع صمیمی آنان حضور داشته باشم، دلیل نگارش این نامه به جنابعالی، بررسی پیامدهای چنین تصمیمی در فضای دانشگاهی است. لغو یک سخنران از یک میزگرد دانشگاهی که اعلان آن در فضای دانشگاه منتشر شده ، چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟ پیام این اقدام این است که فضای دانشگاه‌های ما در حدی بسته است که یکی از مدیران انقلاب نمی‌تواند در یک میزگرد دانشجویی حضور داشته باشد و اظهار نظر کند».

از آنجا که این نامه تنها خطاب به شخص ریاست دانشگاه مرقوم شده بود و برای مخاطبانی که فقط عنوان آن را مطالعه کرده‌اند و ممکن است کمتر از سطور آن مطلع باشند ایجاد شائبه می‌کرد، ریاست این دانشگاه در جوابیه‌‌ای ضمن تشریح روند اعطای مجوز به سخنرانان آورد: «مجوز فعالیت‌های سیاسی دانشگاه در یک هیئت سه‌نفره تحت عنوان هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های اسلامی بررسی و صادر می‌شود و دانشجویان موظف‌اند تنها با مجوز این هیئت و در محدوده‌ای که این مجوزها تعریف می‌کنند، برنامه‌های خود را برگزار کنند».

متن کامل این جوابیه را در ادامه می‌خونید؛

با سلام؛ مرقومه جناب‌عالی درمورد برنامه یکی از تشکل‌های دانشگاه در روز ١٣ آبان را خواندم. از جناب‌عالی که فردی پرتجربه هستید و خود را طرفدار قانون‌گرایی می‌دانید، انتظار می‌رفت که پیش از قضاوت و ارائه رهنمود و نصیحت درمورد اصول بدیهی فعالیت‌های سیاسی و دانشگاهی، از صحت اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفته بود، اطمینان حاصل می‌کردید. احتمالا مستحضرید که مجوز فعالیت‌های سیاسی دانشگاه در یک هیئت سه‌نفره تحت عنوان هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های اسلامی بررسی و صادر می‌شود و دانشجویان موظف‌اند تنها با مجوز این هیئت و در محدوده‌ای که این مجوزها تعریف می‌کنند، برنامه‌های خود را برگزار کنند. در این موضوع مشخص، منطبق بر درخواست اولیه‌ای که انجمن اسلامی دانشگاه برای مراسم روز ١٣ آبان داده بود، یک مناظره چهار تا پنج‌نفره از دو گرایش متفاوت فکری پیشنهاد شده بود که هیئت نظارت با آن موافقت کرد. پس از جلسه هیئت نظارت این درخواست توسط انجمن اسلامی تغییر کرد و خواهان جایگزینی جناب‌عالی و آقای زیباکلام به‌جای دو نفر از طیف نواندیشان شدند که با آن نیز موافقت شد. متأسفانه تشکل مذکور برخلاف مصوبه پوستری را چاپ کرد که در آن طیف مقابل مناظره به‌طور کامل حذف و سه نفر از تقریبا یک طیف فکری واحد یعنی جناب‌عالی و آقایان زیباکلام و نعیمی‌پور به‌عنوان سخنرانان معرفی شده بود و بدیهی است که این برنامه به‌دلیل مغایرت با مصوبه هیئت نظارت امکان اجرا نداشت.

متعاقب آن دانشجویان پیشنهاد دیگری برای برگزاری یک سخنرانی دو نفره با حضور آقایان زیباکلام و نعیمی‌پور مطرح کردند و با وجود اینکه مطابق ضوابط می‌بایست درخواست‌ها حداقل یک هفته قبل از جلسه در اختیار هیئت نظارت قرار گیرد، به احترام دانشجویان جلسه فوق‌العاده هیئت نظارت تشکیل شده و با برنامه‌ای که تنها یک روز کاری به برگزاری آن باقی بود، موافقت کرد. با این وصف معلوم نیست که زبان اعتراض به چه چیز گشوده می‌شود. اگر طبق مصوبه اول شورای نظارت برنامه به شکل مناظره برگزار می‌شد، حضور جناب‌عالی نیز تحقق یافته بود. بر اساس مصوبه دوم نیز اساسا سخنرانی جناب‌عالی مطرح نبود که بخواهد لغو شود؛ از‌این‌رو تعبیر لغو سخنرانی و انعکاس‌دادن آن در رسانه‌های مختلف درست نیست و از شما نیز انتظار نمی‌رفت.
اما در‌مورد فلسفه انقلاب اسلامی و آزادی‌های مصرح در آن باید به اطلاع جناب‌عالی برسانم که این امر از دغدغه‌های علمی مستمر استادان و دانشجویان این دانشگاه بوده و بحث و فحص در‌مورد آنها در فضای این دانشگاه در حکم بازگویی بدیهیات است؛ اگر‌چه ممکن است در فضاهای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های فنی مهندسی که جناب‌عالی نیز به‌عنوان فردی با‌ تخصص مهندسی در آن تربیت علمی و تخصصی شده‌اید، این مباحث نیازمند آموزش و ترویج باشد. در‌مورد اصول مدیریت دانشگاه هم که به آن اشاره فرموده‌اید خوب است بدانید که بزرگ‌ترین جهش تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی در چهار سال گذشته انجام شده است. این دانشگاه با جهش علمی به رتبه نخست نظریه‌پردازی در کشور و سطح یک و تراز بین‌المللی دانشگاه‌های کشور دست یافته است. ده‌ها هزار متر بنای جدید با وجود مشکلات مالی دولت در آن ساخته شده و صدها استاد جوان و شایسته از طرق قانونی و رقابتی به آن راه یافته و دریچه‌های حضور فعال بین‌المللی را برای آن گشوده‌اند. همه اینها نتیجه مستقیم ایجاد فضای اعتدال و قانونمندی در فضای سیاسی است که در شرایط بحران و کشاکش سیاسی و جناحی فضای علمی قربانی جناح‌ها و جریاناتی سیاسی می‌شود که توسعه علمی برای آنها ارزش و اولویتی ندارد. البته جهت استحضار لازم است که بدانید دانشگاه علامه طباطبایی در چهار سال گذشته با شکوفایی فعالیت‌های سیاسی مواجه بوده است؛ تعداد تشکل‌های مستقل سیاسی ما سه برابر و تشکل‌های فرهنگی ما پنج برابر شده است. این تشکل‌ها با تکثر و تنوعی از افکار در چهار سال اخیر صدها برنامه برگزار کرده‌اند که به جز یکی، دو برنامه همگی در شرایط ایده‌آل برگزار شده است. ده‌ها نشریه دانشجویی نیز همین وضعیت را دارند؛ البته شرایط امروز سیاسی ما شرایط خاصی است و اگر ما احساس کنیم که شخصیتی برای یک سخنرانی چند‌دقیقه‌ای ممکن است مورد اعتراض یا موضوع جنجال قرار گیرد و یا دانشجویان برگزار‌کننده دچار مشکلی شوند، با گفت‌وگوی با دانشجویان و همفکری با آنان از آن پیشگیری خواهیم کرد تا بحران‌هایی ایجاد نشود که مجموعه دانشگاه را به حاشیه برده و فعالیت‌های اصلی دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار دهد. به نظرم این را نیز به تحلیل موسع خود از تاریخ دانشگاه اضافه کنید که توسعه علمی با تبدیل‌کردن دانشگاه به پایگاه و جایگاه اصلی فعالیت‌های حزبی و جناحی هم‌خوان و هم‌ساز نیست.
امیدوارم روزی شرایطی در تشکیل احزاب سیاسی و نحوه فعالیت‌های آنان به وجود آید که دانشگاه‌ها مجبور نباشند بار تشکل‌ها و احزاب سیاسی را به دوش کشند و هر‌از‌گاهی تمامی فعالیت‌های خود را قربانی کشمکش چند شخصیت سیاسی کنند.

کد خبر: 866914

وب گردی

وب گردی