تعطیلی مدرسه، بازگشایی کار

بیش از چهار هزار دانش آموز اصفهانی شاخه نظری، وارد پیش‌دانشگاهی نشده‌اند

به گزارش ایسکانیوز، کمی بیش از 20 درصد دانش آموزان شاخه نظری کشور، ترجیح می دهند با انصراف از حضور در مقطع پیش دانشگاهی خود را برای کارزار کنکور آماده نکنند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش چندی پیش گفت: از تعداد ۵۵۰‌هزار دانش‌آموز شاخه نظری ۱۲۰‌هزار نفر وارد دوره پیش‌دانشگاهی نشده و از نظام آموزشی خارج می‌شوند. علی زرافشان عنوان کرد: این افراد احتمالا به دنبال کسب شغل هستند، از این رو بایستی به آموزش‌های مهارتی در آموز‌ش‌ و پرورش بیش از گذشته توجه کنیم.

در دهه های خیلی دورتر تنها بخشی از جامعه ایرانی برای ادامه تحصیل بخت خود را در آزمون کنکور می سنجیدند و وارد دانشگاه می شدند. با بهبود شرایط تحصیل و فراهم شدن شرایط، شمار داوطلبان ورود به دانشگاه نیز سیر صعودی به خود دید. درصدی زیادی از دانش آموزان با تحصیل در شاخه های نظری خود را برای شرکت در آزمون ورودی وزارت علوم آماده می کردند. به نظر می رسد این سیکل به تدریج دچار تغییراتی شده است. هنوز هم شمار زیادی از دانش آموزان در کنکور شرکت می کنند؛ اما در این بین هستند کسانی که دریافت مدرک دیپلم و خروج از نظام آموزشی را بر ادامه تحصیل در پیش دانشگاهی ترجیح می دهند. قوی ترین حدس این است که این دانش آموزان راهی بازار کار می شوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چنین معتقد است. به گزارش تسنیم، علی زرافشان در این خصوص اظهار داشت: ۱۲۰‌هزار دانش‌آموز از 550 هزار دانش آموز متوسطه پس از دیپلم به دنبال شغل می‌روند. او با بیان اینکه این افراد وارد پیش دانشگاهی نمی شوند از نظام آموزشی خارج می‌شوند،‌ عنوان کرد: 60 درصد افرادی که برای کسب یک مهارت مراجعه می‌کنند، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و این حکایت دارد که سرمایه‌گذاری برای اعطای مدرک کارشناسی به افراد منجر به اشتغال نمی‌شود.

دیپلمه های شاغل؛ لیسانسه های بیکار
مرکز آمار ایران، به تازگی آماری از جامعه شاغلان تحصیلکرده کشور منتشر کرده که تا حدودی به تحلیل عدم ورود دانش آموزان به مقطع پیش دانشگاهی کمک می کند. بر اساس اعلام این مرکز، فارغ التحصیلان مقطع لیسانس بیشترین سهم را از جمعیت بیکار کشور دارند و شاغلان دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیز بیشترین جمعیت شاغل کشور را تشکیل می دهند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش ‌وپرورش گفت: طبق آمارهای رسمی سالانه یک‌میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارغ ‌التحصیل شده و جویای کار هستند و اگر به این تعداد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها را اضافه کنیم، جمعیت تحت پوشش به یک‌میلیون و 400 هزار نفر می‌رسد، درحالی که ظرفیت اشتغال کشور حدود ٧٠٠‌هزار نفر است. زرافشان افزود: بیش از 63 درصد شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند و با این نگاه می‌توان گفت، افرادی که پس از دوران مدرسه به سمت شغل می‌روند، در کسب موقعیت شغلی موفق‌تر هستند. در ساختار فعلی،‌ سال سوم دبیرستان در شاخه نظری 550 هزار دانش‌آموز داریم و هدف گذاری شده است تا این تعداد با مدرک دانشگاهی وارد بازار کار شوند.

600هزار فارغ التحصیل پیش دانشگاهی
زرافشان ادامه داد: ورودی فعلی پایه اول دبستان با ورودی ١٢‌سال قبل که امسال فار‌غ‌التحصیل شدند، متفاوت است و جمعیت دانش‌آموزان از ١٨‌میلیون به ١٣‌میلیون رسیده‌ است. در شرایط فعلی نظام آموزشی ما در پایه سوم دبیرستان به دانش‌آموزان دیپلم می‌دهد و در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هدفگذاری این است که افراد با اخذ دیپلم یا مدرک کاردانی مستقیم وارد بازار کار شوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش ‌و پرورش در ادامه افزود: 600 هزار فارغ‌التحصیل پیش‌ دانشگاهی داریم که داوطلب شرکت در کنکور هستند، در حالی ‌که جمعیت دانش‌آموزی ما که در‌ سال سوم دبیرستان هستند، حدود ٩٠٠‌هزار نفرند؛ دو گروه فارغ‌التحصیل از مدارس داریم که گروه نخست پس از پیش‌دانشگاهی در کنکور سراسری و گروه دوم با اخذ مدرک دیپلم در آزمون‌های کاردانی شرکت می‌کنند یا وارد بازار کار می‌شوند.

نرخ گذر 85درصدی در اصفهان
در اصفهان نیز به مانند کشور پدیده رها کردن تحصیلات وجود دارد. همین چند روز پیش بود که استاندار سابق اصفهان در شورای آموزش و پـــرورش استـــان از تـــرک تحصیل چهـــار هـــزار دانش آموز اصفهانی و لزوم آموزش این افراد در قالب مراکز آموزش از راه دور و مدارس بزرگسالان خبر داده بود.آنگونه که کارشناس مسئول طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خبر داده در سال تحصیلی 94-95 در مجموع چهار هزار و 263 دانش آموز وارد پیش دانشگاهی نشده اند. مهدی امیدوار در گفت و گو با «اصفهان زیبا» با بیان اینکه این آمار شامل حال دانش آموزان کار و دانش و فنی و حرفه ای نمی شود، عنوان می کند: «نرخ گذر از مقطع متوسطه به مقطع پیش دانشگاهی در استان 85 درصد است.» این مقام مسئول تاکید می کند: «این نرخ به طور میانگین در کشور، 65 درصد است که از این حیث اصفهان وضعیت به مراتب بهتری دارد.»

منبع: اصفهان زیبا

901

کد خبر: 867092

وب گردی

وب گردی