شهری که در آلودگی هوا به پرچم‌دار آلودگی کشور، تنه زده است

در ١٠ روزی که گذشت، مشهد در آلودگی هوا، به تهران، پرچم‌دار آلودگی کشور، تنه زده است.

به گزارش ایسکانیوز،هم تکراری شده و هم عادت. تکرار ازآن‌جهت که در ١٠ روزی که گذشت، مشهد در آلودگی هوا، به تهران، پرچم‌دار آلودگی کشور، تنه زده است. عادت هم ازاین‌جهت شده که در همین ١٠ روز گذشته هوا را با کمی مخلفات (از دی‌اکسید‌کربن تا ذرات معلق) استنشاق کردیم. در این ١٠ روز، جز یک جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا که آن هم بی‌سرو‌صدا و در نبود رسانه‌ها برگزار شد، خبری از محدودیت‌های ترافیکی و احیانا تعطیلی مدارس نیست که نیست؛ البته ناگفته نماند که علوم‌پزشکی، ماسک را پیشنهاد داده و بس! آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی در این ١٠ روز، دیروز فقط به تعطیلی پیش‌دبستانی بسنده می‌کند. برای امروز و تعطیلی مدارس نیز علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی در گفت‌وگو با ما به ضرورت ارائه پیش‌بینی‌های هوا تأکید می‌کند؛ البته در ضمیمه گفته‌هایش به دو نکته اشاره می‌کند. نکته نخست آنکه آلودگی هوای مشهد به‌صورت نقطه‌ای است و در برخی از مناطق، بیشتر از مناطق دیگر مشهد است؛ همچنین آلودگی هوای مشهد در روز دوشنبه (روز گذشته) به مرز ١٣۵ یا هشدار رسیده که این مرز نمی‌تواند دلیلی برای تعطیلی مدارس ازسوی کارگروه آلودگی هوای استان باشد. مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی تأکیدی که دارد، آن است که تعطیلی مدارس تنها با تصمیم کارگروه است و به‌طورقطع اگر آلودگی هوای مشهد نیاز به تعطیلی مدارس داشته باشد، این اقدام صورت خواهد گرفت. اما در کنار اقدام جسته‌وگریخته دستگاه‌های مسئول، تعداد متوفیان این چند روز درخورتوجه است؛ زیرا در همین آبان‌ماه آلوده و ظرف همین دو هفته، آن‌گونه که حسن کریمدادی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد آمار می‌دهد، «۴١ نفر بر اثر اختلالات تنفسی در مشهد جان خود را از دست داده‌اند.»

وقتی تلفن رئیس و دبیر کارگروه بی‌پاسخ می‌ماند
محمد مقدوری، معاون عمرانی استاندار خراسان‌ رضوی که ریاست کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان را برعهده دارد، باوجود تماس‌های مکرر رسانه، پاسخ‌گو نیست؛ البته این نخستین‌بار نیست که رسانه‌ها در تماس با این مقام مسئول، ناکام می‌مانند! کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان نیز برعهده حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی است که او نیز همانند ریاست این کارگروه پاسخ‌گوی تماس‌های مکرر رسانه نیست.

پاسخ‌گویی محدودیت ترافیکی در چند کلمه محدود
درحالی رئیس و دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا پاسخ‌گو نیستند که مسئولان دیگرسازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول پاسخ‌گویی را فقط و فقط منوط به اظهارنظر این دو مقام‌مسئول می‌کنند. به‌عنوان نمونه، مهدی حسینی دبیر شورای هماهنگی ترافیک خراسان‎ رضوی، پاسخ‌گویی را حواله ریاست کارگروه اضطراری آلودگی هوا می‌کند و ترجیح می‌دهد تمام پاسخ‌گویی‌های صورت‌گرفته ازسوی مقدوری، معاون عمرانی و ریاست این کارگروه باشد. دبیر شورای هماهنگی ترافیک خراسان‎ رضوی پاسخ این سؤال را که «آیا شورای ترافیک قصد دارد که در حوزه محدودیت‌های ترافیکی مشهد ورود داشته باشد یا نه؟»، در چند کلمه مختصر و محدود ارائه می‌کند: اگر کارگروه ترافیک استان تصمیم بگیرد، محدودیت اعمال می‌کنیم.

زوج‌وفرد‌کردن خودروها در پاییز وارونه
سید‌مهدی امامی‌میبدی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری مشهد که مدیریت حضور خودروها در معابر شهر مشهد را در اختیار دارد، در حوزه ترافیکی و محدودیت‌های اعمال‌شده پای یک پیشنهاد را به میان گفته‌هایش باز می‌کند: «در جلسه اخیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد پیشنهاد طرح زوج‌وفرد‌کردن خودروها از مبدأ را ارائه کردیم که در انتظار نظر و تصمیم کارگروه آلودگی هوا هستیم.»
امامی معتقد است که مشهد در پاییز و برخی از ماه‌های زمستان به‌دلیل شرایط وارونگی هوا با پدیده آلودگی روبه‌روست و این آلودگی تنها مختص به این روزهای مشهد نیست و سال‌های قبل نیز آلودگی هوا وجود داشته است که با لحاظ‌کردن این موضوع می‌توان برای ماه‌های پاییز یا زمستان طرح زوج و فرد خودروها از مبدأ را اجرایی کرد.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری مشهد می‌گوید: همیشه که نباید در انتظار آلودگی هوا بود تا اگر آلوده شد، سراغ اعمال‌محدودیت ترافیکی برویم و در‌این‌ارتباط می‌توان از قبل و با اعمال همین محدودیت‌ها از آلودگی هوا پیشگیری کرد.

آلودگی هوا در اولویت
آلودگی هوای مشهد همانند ١٠ روزی که گذشت، در انتظار برگزاری جلسه اضطرار آلودگی هوا نمی‌ماند و اگر این پایداری آلودگی هوا ادامه یابد، آسیب اصلی را مردم مشهد خواهند دید؛ موضوعی که ازسوی قاضی محمد بخشی‌محبی، معاون دادستان استان که پیگیر حقوق عامه مردم در دادستانی است، در دستور بررسی قرار دارد.
معاون دادستان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا به طوفان شن مشهد که اواخر مهرماه، مشهد را با چهره‌ای آلوده و خاکستری به استقبال دومین ماه پاییز برد، اشاره دارد و به اذعان او همین طوفان شن مشهد سبب ورود دادستانی به موضوع آلودگی هوا و دراولویت‌قرار‌دادن گزینه آلودگی روز میز دستگاه قضا همراه شد. اما تداوم آلودگی هوای مشهد و اینکه دستگاه‌های استان در این ١٠ روز و باوجود هشداری‌شدن آلودگی هوا فقط به چند هشدار بسنده کرده‌اند و اقدام عملی برای کاهش آلودگی هوا نظیر محدودیت ترافیکی یا تعطیلی مدارس در یک‌بام و دوهوای بایدها و برگزاری جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا باقی مانده، با واکنش بخشی‌محبی همراه می‌شود. معاون داستان مشهد با نگاهی گذرا به قانون هوای پاک و شرح وظایف دستگاه‌های متولی می‌گوید: پایداری آلودگی هوا سبب آسیب به مردم می‌شود و دستگاه‌های متولی بنا به شرح و وظیفه قانونی و ذاتی خود باید در این حوزه اقدامی عملی داشته باشند تا این آلودگی کاهش یابد.

فراخوان دستگاه‌های مسئول و کم‌کار
بخشی‌محبی در پاسخ به این سؤال که اقدام دادستانی دربرابر دستگاه‌های کم‌کار در حوزه آلودگی هوای مشهد درصورت تداوم این موضوع ظرف امروز و فردا چیست، می‌گوید: چنانچه دستگاه‌ها برمبنای وظایف ذاتی خود اقدامی عملی دربرابر کاهش آلودگی هوا نداشته باشند، ازسوی دادستانی فراخوان خواهند شد.
معاون دادستان مشهد به این موضوع نیز اشاره دارد که با توجه به تصویب قانون هوای پاک و شرح وظایفی که برای اداره کل محیط زیست استان منظور شده است، مکاتباتی با اداره کل محیط زیست خراسان‌رضوی و نیز معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری صورت گرفت تا اقدامات پیشگیرانه در دستورکار خود قرار دهند.

منبع: روزنامه شهر آرا

902/900

کد خبر: 867126

وب گردی

وب گردی