همچنان خبری از لایحه «نظام جامع رسانه‌ای» نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود گذشت یک سال و نیم از وعده وزارت ارشاد برای ارائه لایحه «نظام جامع رسانه‌ای» به مجلس، هنوز خبری از این لایحه نیست.

به گزارش ایسکانیوز، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از طولانی شدن وعده های دولت برای ارائه «لایحه نظام جامع رسانه‌ای» به مجلس اظهار داشت: در اوایل مجلس دهم، وزیر وقت ارشاد وعده داد که تا سه ماه دیگر این لایحه به مجلس می آید و در زمان آقای صالحی امیری هم چندبار این وعده داده شد، اما تا الان ۵ تا سه ماه گذشته است و هنوز خبری از ارائه لایحه نیست.

وی با بیان اینکه تا امروز حتی یک پیش‌نویس از لایحه نظام رسانه ها هم برای اطلاع ما ارائه نداده اند، تصریح کرد: انتظار داریم اگر قرار است لایحه را ارائه دهند، کار جدی و اساسی بر روی آن انجام شده باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عین حال تصریح کرد: البته برآورد ما این است که اتفاق جدیدی در فرآیند تدوین این لایحه نیفتاده است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وجود یک پیش‌نویس قدیمی از طرح نظام جامع رسانه ها در کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: در صورتی که دولت عزم جدی برای ارائه لایحه نظام جامع رسانه ها به مجلس نداشته باشد، این پیش‌نویس ما می تواند مبنای قانونگذاری از طرف مجلس باشد.

ضرورت تعریف دقیق عناصر رسانه‌ای و حقوق و تکالیف آنها/ نهاد متولی حمایت، دولتی نباشد

وی در ادامه با اشاره به مهمترین الزامات و نکاتی که باید در لایحه نظام جامع رسانه ها درج شود، گفت: تعریف عناصر رسانه ای از جمله مدیرمسئول، صاحب امتیاز و خبرنگار، همراه با حقوق و تکالیف آنها از جمله خلأها است که باید تعریف شود.

قاضی زاده هاشمی تعریف دقیق و جامع از حوزه رسانه و شفافیت فعالیت رسانه‌های صوتی، تصویری، آنلاین و مجازی را از دیگر الزامات این لایحه خواند و تأکید کرد: در رابطه با نحوه اعطای امتیاز به نشریات و نیز نحوه نظارت بر آنها چه از سوی دولت و چه از سوی خود رسانه ها نیز باید به طور شفاف در این لایحه مشخص شود که نقش هیأت نظارت بر مطبوعات و نیز نقش هیأت منصفه چیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این لایحه باید نهاد متولی کمک به رسانه ها نیز مشخص باشد؛ ما خیلی علاقه نداریم که این نهاد متولی، دولت باشد که با تغییر آن و تغییر سیاست‌ورزی ها، نحوه نگاه به رسانه ها و حمایت از آنها نیز تغییر کند.

وی گفت: در این زمینه باید توجه داشت که اصحاب رسانه نباید دستخوش تحولات سیاسی باشند و جامعه رسانه ای باید مستقل، حرفه ای و غیرسیاسی بماند.

منبع: مهر

کد خبر: 867139

وب گردی

وب گردی