علی الحکیم: مراسم اربعین وحدت میان ایران و عراق  را تقویت می کند

مدیر عامل خبرگزاری النخیل العراق گفت: مراسم اربعین پیام آور آزادی و صلح در جهان است و نشان دهنده آن است که بزرگ ترین رکن در مبارزه با استکبار حضور گسترده مردم در عرصه های مختلف است.

محمد علی الحکیم مدیرعامل خبرگزاری النخیل عراق و کارشناس مسائل منطقه، با اشاره به تاثیرات مراسم اربعین در ایجاد وحدت و انسجام میان ملت ها و تاثیر آن بر منطقه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: این مراسم یک پیاده روی و نهضتی است که می تواند باعث بیداری ملت های مختلف شود؛ این نهضت برای پنجمین سال متوالی وارد کتاب گینس شده است زیرا که همه ساله میلیون ها زائر از کشورهای و شهرهای مختلف در آن حضور دارند.

وی افزود: این مراسم پیام آور آزادی و صلح در جهان و نشان دهنده آن است که بزرگ ترین رکن در مبارزه با استکبار، حضور گسترده مردم در عرصه های مختلف است.

علی حکیم با اشاره به تاثیرات اربعین در ایجاد وحدت میان مردم ایران و عراق ادامه داد: هر ساله میلیون ها نفر از ایران برای شرکت در این مراسم وارد عراق می شوند؛ امسال تا این لحظه حدود 2 میلیون نفر ایرانی وارد عراق شده اند و به عقیده بنده رابطه ایران و عراق نه فقط با این پیاده روی خوب و بهتر می شود بلکه اشتراکات مذهبی که هردو کشور کشوری شیعی هستند و همچنین 1365 کیلومتر مرز مشترک باعث انسجام و وحدت بیشتر میان دو ملت خواهد شد.

مدیر عامل خبرگزاری النخیل اضافه کرد: مراسم اربعین می تواند درهای بسته سابق میان ایران و عراق را باز کند؛ به عقیده بنده هنگامی این 2 میلیون زائر ایرانی از عراق به سوی کشور خود بازگردند در پیش ملت و حکومت خود از رفتار مردم عراق و نوع پذیرایی آن ها تعریف خواهند کرد که این خود باعث انسجام بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: مراسم اربعین می تواند عاملی باشد تا روزهایی که برای دولت و ملت ایران و عراق بسیار بد و دردناک بود از ذهن ها پاک و محو کند و یک بار دیگر وحدت و انسجام را میان دو ملت تقویت کند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: به عقیده بنده جنگ با داعش با کمک جمهوری اسلامی ایران توانسته است این ذهنیت را در مردم دو کشور ایجاد کند که ایران و عراق با یک دیگر دوست هستند و عامل اصلی اختلافات بعثی ها بوده اند؛ حکومت های ایران و عراق بعد از سال 2003 بهترین روابط را با یک دیگر دارند، هنگام جنگ عراق و آمریکا تنها کشوری که سفارت خود را در عراق نبست جمهوری اسلامی ایران بود و تا بدین لحظه خیلی از کمک ها به سوی عراق از ایران بوده است.

وی با اشاره به موضوع تامین امنیت زوار گفت: هیچ حکومتی توانایی تامین امنیت برای این مقدار زائر را ندارد؛ سال گذشته تعداد زائرین از مرز 22 میلیون گذشت و امسال انتظار بر این است که این تعداد از مرز 25 میلیون نیز بگذرد که همان طور که عرض کردم بزرگترین کارناوال جهانی است که برای پنجمین بار در کتاب گینس ثبت شده است

علی حکیم اظهار داشت: سال گذشته با وجود خطر داعش هیچ مشکلی نبود و هیچ اتفاقی رخ نداد؛ امسال ملت عراق حتی از جنوب برای کمک به تامین امنیت آمده اند، به این نکته باید توجه کنیم که وسعت شهر کربلا آنقدری نیست که بتواند این مقدار زائر در خود جای بدهد اما در حال حاضر توانسته است استقبال گر 25 میلیون زائر از عراق و خارج از عراق باشد.

مدیر عامل شبکه النخیل تاکید کرد : ما باید با یک دیگر متحد باشیم و برای این که داعش نتواند در بین ما نفوذ بکند باید با یک دیگرهمکاری داشته باشیم؛ هرکسی که تشیع در وجودش نهادینه شده است باید هرکاری که می تواند برای وحدت و همدلی انجام دهد؛ تا جایی که بنده اطلاع دارم صدها هزار نفر آماده خدمت به زوار در مسیرهای مختلف از جمله مسیر نجف تا کربلا هستند.

302

کد خبر: 867184

وب گردی

وب گردی