آتش رگ سفید از جنس نفت شهر نیست/ خاموش شدن شعله‌های سرکش تنها با دستان مهندسان ایرانی

تجربه کارکنان صنعت نفت ایران در مهار فوران و آتش چاه های نفتی به حدی است که در زمان به آتش کشیده شدن ده ها چاه نفت، کویت توسط رژیم بعثی عراق که پس از شکست عراق در جنگ خلیج فارس به وقوع پیوست، چندین چاه کویتی توسط نیروهای ایرانی مهار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ میدان رگ‌سفید در 150 کیلومتری شرق اهواز در نزدیکی بندر دیلم واقع شده است که یکی از میدان‌های بزرگ نفتی ایران به شمار می‌رود. متاسفانه این میدان نفتی تقریبا دو هفته پیش دچار آتش ‌سوزی شد و در این حادثه 2 نفر از کارکنان شاغل در دکل حفاری، بر اثر فوران و انفجار چاه، کشته و تعدادی نیز مجروح می شوند. این میدان نفتی این روزها حال خوشی ندارد و امان را از مسئولان نفتی و مهندسان کشور، به ویژه منطقه دچار حادثه گرفته است؛ به طوری که با شعله‌ور شدن آتش در رگ‌های این میدان نفتی، تلاش مهندسان دو برابر شده است.

خسارت مادی این حادثه نیز شامل از بین رفتن دکل حفاری 95 است که مخصوص حفاری در مناطق خشکی بود.

زمانی که آتش‌سوزی به وقوع پیوست، وزیر نفت به همراه هیاتی عازم این منطقه شد تا از نزدیک علت حادثه را پیگیری کند اما متاسفانه حادثه به قدری شدید است که هنوز با ارائه روش های مختلف موفق به سرکوب این آتش نشدند و به گفته وزیر نفت این آتش سوزی حدود یک ماه ونیم زمان می‎‌برد که بتوان شعله‌های آن را خاموش کرد.

در این راستا محسن پاکنژاد معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران در این باره گفته بود: معمولا دو روش استاندارد و متعارف برای مهار آتش چاه وجود دارد، نخست، روش حمله مستقیم به چاه از سطح (Top Kill) است که از نظر زمانبندی، زمان کمتری به طول می‌انجامد. همچنین اگر شرایط برای عملیات حمله مستقیم به چاه از سطح (Top Kill) فراهم نباشد، اقدام به حفر چاه‌های انحرافی می کنیم تا با تزریق گل و در مواردی سیمان، بتوان جلو فوران سیال را از همان انتهای چاه گرفت.

نیازی به ورود تجهیزات خارجی نیست

همچنین کوروش کرم‌پورحقیقی دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به تجهیزات مورد استفاده جهت اطفای حریق گفت: ایران در این زمینه از اطلاعات، دانش و تجهیزات کافی برخوردار است. به نظر نمی‌آید نیاز و ضرورتی باشد که ما از تجهیزات خارجی استفاده کنیم.

او تصریح کرد: نیروهای ما براساس تجسس و تجربه کاری که در این زمینه دارند، امروزه در دنیا حرف اول را می‌زنند.

کرم‌پور حقیقی تاکید کرد: روشی که وزارت نفت اتخاذ کرده، بهترین روش است و می‌شود آتش این دکل حفاری را مهار کرد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ما خود استانداردهای جدیدی را برای مهار آتش این دکل حفاری تعریف کرده‌ایم که امیدواریم طبق زمانبندی اعلام شده با استفاده از متخصصین این حوزه بتوانیم آتش را خاموش کنیم، بنابراین چندان نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

باید به دنبال سرکوب آتش بود

فرشید سیم‌بر دکترای اقتصاد انرژی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به اینکه متاسفانه با رخ دادن این حادثه سرمایه ملی از بین می‌رود شکی نیست، اظهار کرد: باید قبل از وقوع هر حادثه در کشور، مراقبت‌های ویژه ای را انجام داد تا از جهت فنی ایراد نداشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مهندسان ایرانی توانایی مهار این آتش را دارند، گفت: با توجه به اینکه وزیر نفت اعلام کرد که ما توانایی مهار آتش سوزی را داریم شکی نیست اما باید اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد ولی از اینکه معمولا چاه‌های نفتی با گاز همراه هستند و به دنبال آتش‌سوزی معمولا ریزش درونی در چاه‌ها صورت می‌گیرد که منجر به انفجارات پی درپی می‌شود، بایستی شرکت ملی نفت و گاز به گونه ای عمل کند که این آتش را سرکوب کنند، بنابراین گفته های زنگنه زیاد دور از واقعیت نیست.

او یادآور شد: به هرحال مهندسان ما طی سال های گذشته قادر بودند که حادثه مخرب تر از این را به موقع مهار کنند به عنوان نمونه زمانی که عراق به چاه های نفتی کویت حمله کرد، تعدادی از چاه های نفتی کویت را کارشناسان و مهندسان ایرانی خاموش کردند.

سیم‌بر گفت: کارکنان صنعت نفت ایران از دانش لازم برای حفر و مهار آتش و فوران چاه های نفت و گاز برخوردار هستند، بنابراین کنترل این حادثه، بدون کمک خارجی و توسط نیروهای داخلی انجام می شود. تجربه کارکنان صنعت نفت ایران در مهار فوران و آتش چاه های نفتی به حدی است که در زمان به آتش کشیده شدن ده ها چاه نفت کویت توسط رژیم بعثی عراق که پس از شکست عراق در جنگ خلیج فارس به وقوع پیوست، چندین چاه کویتی توسط نیروهای ایرانی مهار شد.

سیم‌بر خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی بستگی به مقدار آتش و ابزار آلات دارد که بتوانند در زمان تعیین شده کنترل کنند.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره این حادثه اظهار کرد: طبق بازدید که از این دکل حفاری در حال سوختن صورت گرفت مشخص شد که شدت آتش‌سوزی نسبت به آتش سوزی هایی مانند آنچه در نفت شهر اتفاق افتاد بیشتر است. بنابراین زمانبندی که برای خاموش کردن آتش در نظر گرفته شده است حدود یک ماه تا ۴۰ روز است.

می‌توان یادآور شد که میزان نفت در جای اولیه 16.5 میلیارد بشکه برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود 4.4میلیارد بشکه از آن قابل برداشت باشد. این میدان پس از میدان پازنان دارای دومین حجم کالهک گازی در بین میادین نفتی کشور است که میزان حجم گاز در جای اولیه آن حدود 7/7 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است. ظرفیت تولید نفت خام میدان رگ‌سفید بطور متوسط معادل ١٨٠ هزار بشکه در روز است، که بطور متوسط روزانه معادل 120 هزار بشکه توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و بطور میانگین 60 هزار بشکه در روز توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تولید می‌شود.

فشار اولیه مخزن 4016 پام بوده است. در این میدان تاکنون 119 حلقه چاه حفر شده است. تولید انباشتی از این میدان تا پایان سال 85 به 92/1 میلیارد بشکه رسیده که فشار مخزن را به 3470 پام کاهش داده است.

این میدان از جنوب‌شرقی با میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه، از شمال‌شرقی با میدان نفتی پازنان، از شمال‌غربی با میدان نفتی رامشیر و از جنوب‌غربی با میدان‌های نفتی زاغه، هندیجان و بهرگانسر همجوار است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طبق زمان اعلام شد آتش از رگ‌های دکل حفاری خارج می‌شود یا این امکان را به‌وجود می‌آورد که دست به دامن خارج‌ها شویم.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 867222

وب گردی

وب گردی