کشوری که مقصد اصفهان برای کشت فراسرزمینی شد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه ۶۶ کشور دنیا از ظرفیت‌های مناسب جهت کشت فرا سرزمینی برخوردار هستند، گفت: کشور اوکراین به‌عنوان بهترین مقصد اصفهان برای کشت فرا سرزمینی انتخاب شد.

به گزارش ایسکانیوز، هجدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت کشت فرا سرزمینی در کشور اوکراین و جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برگزار شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، امنیت غذایی را پیش‌شرط تحقق امنیت اجتماعی، استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی دانست و اظهار داشت: شدت گرفتن محدودیت‌هایی نظیر فرسایش خاک و خشک‌سالی سبب شده تا کشت فرا سرزمینی از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

حمیدرضا قلمکاری با بیان اینکه کشت فرا سرزمینی در ایران به‌خوبی اجرا نشده است، افزود: البته تجربیات خوبی در کشورهایی نظیر سیرالئون داشته و تفاهم‌نامه‌های زیادی هم به امضا رسیده اما بااین‌وجود هنوز به کشت فرا سرزمینی متناسب بااهمیتی که دارد پرداخته نشده است.

وی با اشاره به این‌که بیش از 85 درصد اراضی ایران در اقلیم بیابانی، خشک و نیمه‌خشک قرارگرفته است، تصریح کرد: پیوسته در چهار محصول استراتژیک گندم، جو، ذرت و برنج نیازمند واردات بوده‌ایم درحالی‌که می‌توانیم با کشت فرا سرزمینی این محصولات استراتژیک را خود تولید کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: نظر به اهمیت این موضوع با آغاز به کار دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان در کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست، کمیته‌ای تحت عنوان بازرگانی و کشت فرا سرزمینی تشکیل دادیم تا به‌صورت جدی در این زمینه وارد و بستر مناسب برای کشت فرا سرزمینی را برای کشاورزان فراهم‌ سازیم.

وی با بیان اینکه 66 کشور دنیا از ظرفیت‌های مناسب جهت کشت فرا سرزمینی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 18 کشور در کمیته‌ بازرگانی و کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان انتخاب و درنهایت پس از مطالعات گسترده، کشور اوکراین به‌عنوان بهترین مقصد جهت کشت فرا سرزمینی انتخاب شد.

قلمکاری کشور اوکراین را انبار غله و دروازه اروپا توصیف و اضافه کرد: بر اساس جلساتی که کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر ایران در اوکراین، مسئولان اتاق بازرگانی کیف، خرسون و شرکت‌های حقوقی در این کشور انجام داده است، اوکراین به‌زودی به عضویت اتحادیه‌ اروپا درخواهد آمد که تحقق این امر می‌تواند شرایط خوب کنونی را نیز بهبود ببخشد.

وی تمهیدات و بسته‌های حمایتی دولت اوکراین را از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام کرد و گفت: این کشور از زمین‌های حاصلخیز استپ، رودخانه‌های گسترده و بارندگی‌های بسیار برخوردار است و همچنین اراضی بسیاری از این کشور را خاک سیاه با عمق 1.5 متر تشکیل داده که بهترین خاک برای کشاورزی است.

وی بهره‌وری بالای کشاورزی در اوکراین را از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور دانست و افزود: برای کشت فرا سرزمینی در این کشور هرچه لازم بود را بررسی کرده و اطلاعات خوبی در این زمینه‌داریم که می‌توانیم آن‌ها را در اختیار سرمایه‌گذارانی که مایل هستند از این فرصت استفاده کنند، قرار دهیم.

تشریح عملکرد هیئت تجاری کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست در سفر به اوکراین

احمدرضا همتی مسئول کارگروه ویژه کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به سفری که هیئت تجاری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان به اوکراین در راستای کشت فرا سرزمینی داشتند، اظهار داشت: این هیئت با حضور تعدادی سرمایه‌گذار جهت بسترسازی مناسب عازم اوکراین شد تا با سفیر ایران در اوکراین، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین، نماینده سازمان فائو، شرکت‌های بیمه‌ای و حقوقی و درنهایت فعالان بخش کشاورزی اوکراین رایزنی و شرایط لازم جهت کشت فرا سرزمینی را فراهم سازد.

وی افزود: در دیدار این هیئت تجاری باخانم ویکتوریا، رئیس اتاق استان خرسون و همچنین عباس هاشمی مسئول اتاق مشترک ایران و اوکراین، ظرفیت‌های دو حوزه‌ اساسی اوکراین یعنی هزینه انرژی و حمل‌ونقل موردبحث و بررسی قرار گرفت و همچنین حضور شرکت‌های بزرگ تولیدات کشاورزی ازجمله شرکت کارگیل (از شرکت‌های بزرگ تولید غلات آمریکا)، شرکت بنگه (از شرکت‌های شاخص در تولید و فراوری دانه‌های روغنی) و شرکت کرنر در کشور اوکراین به‌عنوان نشانه‌هایی از انتخاب درست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان جهت کشت فرا سرزمینی صحبت به میان آمد.

مسئول کارگروه ویژه کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون رایزنی‌های این هیئت تجاری با سفیر ایران در اوکراین تصریح کرد: این دیدار بازخورد خوبی را به همراه داشت و مقرر شد تا سفارت ایران مقدمات تعریف و فراهم کردن چند پروژه‌ سرمایه‌گذاری در اوکراین را برای سرمایه‌گذاران اصفهانی ایجاد کند.

وی افزایش پروازهای بین کی‌یف و تهران، همگام‌سازی قوانین اوکراین با اتحادیه اروپا جهت پیوستن به این اتحادیه، فضای مناسب جهت سرمایه‌گذاری و خرید یکی از بانک‌های اوکراین جهت تسهیل در مبادلات پولی و ارزی را از مفاد این نشست دانست و بیان کرد: سؤالات حقوقی، مالیاتی، بیمه، تضمین سرمایه‌گذاری و شرایط اقامتی نیز از دیگر موضوعاتی بود که این هیئت تجاری برای پاسخ دادن به آن جلساتی را با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و سازمان‌های بیمه در این کشور ترتیب داد.

بسترسازی برای امضا تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی اوکراین و معرفی یک نماینده

همتی مهم‌ترین نتیجه جلسه هیئت اعزامی به اوکراین را گسترش همکاری‌ها دانست و اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد تا هیئت ایرانی نماینده‌ای را به اتاق بازرگانی اوکراین معرفی کند تا از این طریق اطلاعات بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایرانی در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری ارسال و به سؤالات و ابهامات احتمالی پاسخ داده شود.

وی فراهم آوردن زمینه‌های فعالیت سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ایرانی در این کشور را مهم‌ترین خواسته‌ این هیئت تجاری از اتاق بازرگانی اوکراین دانست و خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد یک رابطه برد بودیم به‌گونه‌ای که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در چهارچوب کشت فرا سرزمینی استفاده کنیم.

مسئول کارگروه کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان افزود: نتایج این سفر در قالب نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت‌ها تدوین‌شده است تا سرمایه‌گذاران ایرانی به‌واسطه آن بتوانند تصمیم درستی را در خصوص حضور در اوکراین برای کشت فرا سرزمینی اتخاذ کنند.

وی اضافه کرد: در این سفر سه پروژه سرمایه‌گذاری اعم از پروژه‌ای 7600 هکتاری در شهر اودسا، پروژه‌ای 5000 هکتاری در شهر دوبرووستا و یک پروژه‌ 17500 هکتاری با کلیه‌ی امکانات و تجهیزات به هیئت ایرانی پیشنهاد شد.

901

کد خبر: 867253

وب گردی

وب گردی