صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران ۱۲ درصد رشد کرد

رئیس هیئت مدیره تعاونی مواد غذائی، از رشد ۱۲ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در ۶ ماه سال جاری و رشد ۳۵ درصدی صادرات به روسیه در این مدت خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره تعاونی مواد غذائی ایران در نشت خبری از رشد صادرات مواد غذائی ایران به روسیه در شش ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت صادرات مواد غذایی کشورمان به حدود 450 میلیون دلار رسید که این رقم در سال گذشته حدود 310 میلیون دلار بود.

او با بیان اینکه 300 میلیون جمعیت روسیه به بازار ایران احتیاج دارد؛گفت: در حال حاضر انواع لبنیات، میوه های خشک، میوه و سبزیجات، کشمش،کنسرو و شیرینی به روسیه صادر می کنیم.

کریمی تفرشی گفت: صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در شش ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ 12 درصدی افزایش نشان می دهد، درهمین زمینه روند صادرات فرآورده‌های لبنی 19 درصد، روغن نباتی 7 درصد، اسانس و عرقیات 9 درصد، میوه های خشک14درصد، کنسرو و شیرینی10 درصد و همچنین دیگرخوراکی‌ها 5 درصد رشد نشان می‌دهد.

دستور ویژه پوتین برای تامین 20 درصدی مواد غذایی از ایران

رئیس هیئت مدیره تعاونی مواد غذائی ایران گفت:دستور ویژه پوتین برای تامین 20 درصدی مواد غذایی از ایران، فرصت ویژه ای را برای صنعت غذایی کشورمان مهیا کرده است، پوتین به‌ دستور داده که تجار روسی20 درصد از نیاز کشورشان در بخش مواد غذایی را از ایران تامین کنند که اگر این تحقق پیدا کند، ارزش مالی آن حدود 30 میلیارد دلار خواهد بود.

کریمی تفرشی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات 27 میلیارد دلاری روسیه ناچیز است، افزود: مساله اساسی صادرات به روسیه، قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینه‌های تولید در کشور است. یعنی تولیدکنندگان هم مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه ‌می‌کنند و هم هزینه‌های سربار تولید، سبب ‌می‌شود که قیمت تمام شده محصول نسبت به قیمت رقبا بالا باشد.

فقط جهاد کشاورزی یارانه صادراتی می‌دهد

او گفت: اگر قرار باشد به بخش‌های خوبی از بازار روسیه دست یابیم، دولت باید صادرکنندگان را از طریق کمک‌های یارانه‌ای و کاهش هزینه حمل‌ونقل مورد حمایت قرار دهد. این یارانه در سال گذشته با درایت وزارت جهادکشاورزی به صادرات لبنیات اختصاص یافت و جهش صادراتی در این بخش حاصل شد. اما در اقلام دیگری که دارای مزیت صادراتی است، این حمایت‌ها مشاهده نشد یا بسیار کم بود. علاوه بر این‌ها، تعرفه‌های گمرکی نیز در جهت حمایت از صادرکنندگان ایرانی نیست.

رئیس هیئت مدیره تعاونی مواد غذائی ایران در ادامه از افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: ظرفیت تولید کارگاه ها و کارخانه های مواد غذائی طی 9 ما اخیر بطور میانگین حدود 15دصد افزایش یافته است.

او اضافه کرد: این افزایش تولید می تواند علت های مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها باز شدن فضای بهتر مبالات اقتصادی نسبت به سال های گذشته، افزایش صادرات و بازارهای جدید صادراتی از جمله قطر، عراق بعد از داعش، روسیه و کشورهای آسیای میانه، بهتر شدن نسبی بسته بندی و کیفیت محصولات و کمی توجه بیشتردولت به صنعت است البته هنوز انتظارات را بصورت صد در صد برآورده نکرده اند.

کریمی تفرشی افزود: صنایع غذایی در ایران از صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب می شوند که در بازار کشورهای منطقه‌ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری های خاص خودش را دارد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی مواد غذائی ایران گفت: اگر ایران به WTO بپیوندد اولین ظرفیت در صنایع غذایی پیش خواهد آمد؛ لذا باید چالش‌های پیش‌روی صنعت غذایی برطرف شود؛ چالش‌هایی که از جنس قانون و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت است.

کریمی تفرشی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و 100 هزار تن تولید داشتیم، گفت: در همین سال 110 هزار تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شد و از این صادرات؛ حدود420میلیون دلار ارز عاید کشور شد.

او یاد آور شد که 400 مرکز فرآوری شیلات در کشور داریم و بیش از 220 هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 867334

وب گردی

وب گردی