استفاده از ظرفیت اربعین؛برای فرهنگ‌سازی کاهش آلودگی محیط زیست

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست، خواستار استفاده از ظرفیت اربعین برای فرهنگ‌ سازی کاهش آلودگی محیط زیست شد.

به گزارش ایسکانیوز ،زهرا جباری برجسته، سرپرست دفتر و آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار استفاده از ظرفیت اربعین برای فرهنگ‌ سازی کاهش آلودگی محیط زیست شد.

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما در سازمان حفاظت از محیط زیست رشد فرهنگ غلط استفاده از ظروف یکبار مصرف در میان مردم و رهاسازی آن در طبیعت است؛ حذف این فرهنگ غلط نیاز به آموزش همگانی و فرهنگسازی دارد.

جباری برجسته یادآور شد: مسئول آموزش همگانی بر اساس قانون مدیریت پسماند صدا و سیما است؛ اگرچه مسئول پسماندهای شهری نیز وزارت کشور است که وظیفه دارد بخشی از این آموزش‌ها را بر عهده گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به مراسم بزرگ اربعین اگر به مردم اطلاع رسانی شود مردم پذیرای این آموزش‌ها خواهند بود.

جباری عنوان کرد: زائران در حین زیارت با رها کردن پسماند به ویژه بطری‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در دامن طبیعت و آلوده کردن آن تمایل به گناه کردن ندارند، لذا با این نگاه می‌توان از ظرفیت پیاده روی اربعین برای حفاظت از آب و خاک استفاده کرد.

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی یک شهروند از ظرفی پلاستیکی استفاده کرده و آن را به بیرون پرت کرده و در طبیعت رها می‌کند به یک موجود زنده دیگر یا به حیات انسانی و منابع آبی آسیب می‌زند که این گناه است.

وی با بیان اینکه علاوه بر موضوع فرهنگ‌سازی در برنامه‌های مذهبی، می‌توان با کمک مصوبات قانونی مدیریت پسماند را به سمت حذف ظروف پلاستیکی در مراسم‌های مذهبی پیش برد، گفت: در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی مصوبه داریم که هنوز وزارت صنعت زیر بار این مصوبه نرفته است؛ گام بعدی ما کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است.

جباری برجسته به زوار اربعین توصیه کرد: ما نمی‌توانیم به زائران عزیز بگوییم که از ظروف پلاستیکی استفاده نکنند چرا که بالأخره کودکان و سالمندان نیز همراه آنان بوده و نیاز به همراهی دائمی آب و غذا دارند که این ظروف کار حمل آن‌ها را آسان می‌کند. اما به صورت کلی می‌توان توصیه کرد که از این ظروف کمتر استفاده کرده و حتی الامکان آن را به آسانی در طبیعت رها سازی نکنند.

وی یادآور شد: شهرداری می‌تواند تمهیداتی قائل شود که به صورت مرتب هم به زوار آب رسانی شود و هم اینکه بلافاصله پسماند‌های آنان را جمع آوری کند.

705

کد خبر: 867365

وب گردی

وب گردی