فرآیند گردآوری مداوم اطلاعات درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

سنجش مستمر پیشرفت تحصیلی، فرآیند گردآوری مداوم اطلاعات درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و تجزیه و‌تحلیل و بازخورد دادن به آن به منظور قضاوت درباره اثربخشی تدریس و کفایت برنامه‌های آموزشی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه سلامت روان/Mental Health آمده است: حالتی از بهزیستی و انعطاف‌پذیری که فرد در آن حالت توانمندی‌ها و شایستگی‌های خود را شناخته و از آنها به نحو مؤثر و مولد در موقعیت‌های دشوار برای هماهنگی، مؤثر کارکردن و بازیابی تعادل خویش، استفاده کرده و برای اجتماع خویش مفید باشد.

به‌طور کلی بهداشت روانی پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های روانی، کنترل عوامل مؤثر بروز آن، تشخیص زودرس، پیشگیری از عوامل ناشی از برگشت بیماری‌های روانی و ایجاد محیط سالم در برقراری روابط صحیح انسانی است.

تندرستی، امنیت و آرامش، پاکی و رهایی روح از عیب و آفت

سلامتی و تندرستی/Health and Wellbeing: موازنه کامل بین بدن، ذهن و روان آدمی‌که برای تحقق آن باید تعادلی بین ابعاد جسمی، فکری، عاطفی، اجتماعی و معنوی فرد برقرار باشد. به عبارت دیگر، سلامتی رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و تنها به نبود بیماری و معلولیت اطلاق نمی‎شود.

سلسله مراتب/Hierarchy: ترتیب منظّم پست‌ها، اشخاص، افکار یا اشیا در یک سازمان که مقام یا ارزش آنها با هم متفاوت است و بعضی از آنها تابع بعضی دیگرند، به‌نحوی که هرچه به سمت بالا برویم مسئولیت‌ها و ارزش‌های سازمانی افزایش می‌یابد. بر مبنای این اصل ساختار هرمی شکل سلسله مراتب در بسیاری از سازمان‌ها پدید می‌آید.

سلسله مراتب نیازها/Hierarchy of Needs/Need Hierarchy: یکی از فرضیه‌های روان‌شناسی که نیازهای انسان را بر اساس اهمیت و ضرورت درجه‌بندی و در دیاگرامی تحت عنوان «هرم سلسله مراتب نیازها» ارائه کرده است.

این نظریه از نظریه‌های محتوایی در مورد انگیزش به شمار می‌آید و چیستی رفتارهای برانگیخته را شرح می‌دهد. یکی از معروف‌ترین این سلسله مراتب، مربوط به «آبراهام مازلو» است، که در آن نیازهای جسمانی، به‌عنوان نیازهای اساسی در پایین هرم سایر نیازها به ترتیب بالای این سلسله مراتب قرار می‌گیرند که عبارتند از:

1.نیازهای زیستی یا فیزیولوژیک (غذا، پوشاک، خواب، نیازهای جنسی، مسکن، سلامت و غیره که در قاعده هرم قرار دارد) 2.نیاز به امنیت، (نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی، امنیت مالی و شغلی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی و غیره)، 3. نیاز به تعلق و محبت (پذیرش، دوستی، عشق، علاقه به دیگران و نظایر آن) 4. نیاز به عزت نفس (نیاز به احترام متقابل، روابط معنی‌دار با دیگران، پیشرفت، اعتماد، مقام و غیره)، و 5.نیاز به خودشکوفایی، (پذیرش حقایق، دوری از پش‌داوری و تعصب، خلاقیت، اخلاق، مهارت کنجکاوی و غیره که در رأس سلسله مراتب قرار می‌گیرد).

سلسله مراتب نیازها به این مسئله تأکید می‌کند که دانش‌آموزان مشتاق یادگیری نخواهند شد، مگر این که نیازهای اساسی و اولیه آن‌ها ارضا شود و اگر موقعیت یادگیری جالب و جذاب باشد، احتمال این که دانش‌آموزان به انتخاب‌های متعالی‎تری دست بزنند، بیشتر خواهد شد و به مدیر نسبت به نیازهای کارکنانش بینش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا بداند کارکنان سازمان او به چه چیزهایی به‌عنوان پاداش کار یا ارضا کننده بها می‌دهند.

هرم مزلو

سمپوزیوم/Symposium: نوعی گردهمایی یا جلسات رسمی و تخصصی، شبیه کنفرانس و سمینار، که در آن گروهی از صاحب‌نظران و متخصصان در باره یک یا چند موضوع یا زمینه تخصصی مربوط به هم، ضمن شنونده بودن، برای افراد هم‌ردیف خود، سخنرانی‌های کوتاهی ایراد می‌کنند و به‌صورت کاملاً تخصصی به بحث و تبادل‌نظر و پرسش و پاسخ می‌پردارند یا پیشنهادها و ایده‌های نو ارائه می‌کنند.

گاهی نیز مطالب در سطح عام‏‌تری عرضه می‎شود که در این‌صورت شرکت در آن برای عموم آزاد است.

سمپوزیوم مانند یک مجله تخصصی، دارای مطالب متنوعی با موضوع واحد است که افراد حرفه‌ای تلاش می‌کنند با تبادل تجربه و بینش خود، با آخرین پیشرفت‌های حوزه خود آشنا شوند. موضوع اختصاصی می‌تواند شامل تعیین یا تدوین برنامه‌ای خاص برای اجرا در آینده یا موافقت جمعی با آن باشد. لذا معمولاً روی یک جنبه از حرفه خود متمرکز می‌شوند و ممکن است یک اتاق کنفرانس برای سمپوزیوم کافی باشد.

هم‌اندیشی، جلسه بحث و تبادل‌نظر، محفل علمی، مباحثات فلسفی و علمی، انجمنی که در آن افراد راجع به موضوعی واحد به بحث و گفت‌و‌گو می پردازند، هم‌نشست.

سنجش/Assessment: فرآیند گردآوری اطلاعات مورد‌نیاز و فراهم کردن شواهد معتبر برای تصمیم‌گیری در باره عملکردهای یادگیری دانش‌آموزان و آگاه کردن آنان از میزان پیشرفت تحصیلی و نقاط قوت و ضعف خود، تسهیل یادگیری یا تشخیص احتمال دسترسی به سطح معینی از یادگیری که در برنامه‌های درسی و سیاست‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقایسه عملکرد آنان با معیارهای معین، بدون قضاوت و ارزش‌گذاری.

سنجش اصطلاح کلی‌تری از آزمون و اندازه‌گیری است؛ زیرا سنجش ابزاری قوی برای بهبود کیفیت آموزش و در برگیرنده همه راه‌های نمونه‌گیری و مشاهده مهارت‌ها، دانش و توانایی‌های دانش‌آموزان است که هدف اصلی آن کمک به تعیین و افزایش تدریجی استانداردهای کسب شده در سطح کشور یا استان و منطقه است.

سنجش می‌تواند به‌صورت رسمی انجام گیرد، مانند اجرای آزمون‌ها و هم به‌صورت غیر‌رسمی، مانند مشاهده این که چه کسی در کار گروهی رهبری گروه را به‌عهده خواهد گرفت و هم می‌تواند به‌وسیله معلّم کلاس، هم به‌وسیله مؤسّسه‌های آموزشی، ادارات و سایر مراکز آموزشی واجد شرایط، طراحی و اجرا شود. امروزه سنجش از سؤال‌ها و تمرین‌ها‏ی مداد و کاغذی بسیار فراتر رفته و مشاهده عملکرد، ایجاد کارپوشه و کارهای دست ساز یادگیرندگان را نیز شامل می‎شود.

سنجیدن، عمل سنجیدن، موازنه، وزن، توازن، مقایسه، اندازه‌گیری.

سنجش آغازین/Pre Assessment: فرآیند گردآوری اطلاعات برای آگاهی از میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان که پیش از آغاز آموزش، فعالیت یا مرحله خاصی از یادگیری انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که میزان آموخته‌های یادگیرنده تا آن مرحله چقدر است یا قادر به انجام چه کارهایی است تا بر اساس آن، گام‌های بعدی برای تدریس یا فعالیت برداشته شود.

آزمون اولیه

سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای/Assessment of Professional Competence: فرآیند سازمان‌یافته ارزشیابی (سنجش) شایستگی‌ها و صلاحیت‌های کلیدی افراد برای تشخیص میزان دانش‌ها و مهارت‌های اساسی و سایر توانایی‌های مورد‌نیاز برای عملکرد موفقیت‌آمیز در حرفه مورد نظر، با ملاک‌ها و استانداردهای مشخص. در حال حاضر بیش از 600 گواهی‌نامه حرفه‌ای در دنیا صادر می‎شود که می‌توان آن‌ها را در پنج حوزه حرفه‌ای دسته‌بندی کرد: کسب و‌کار، تجارت، بیمه، امور‌مالی، املاک و مستغلات، مهندسی، علوم پایه، پزشکی و آمادگی جسمانی. صدور گواهی‌نامه حرفه‌ای مزایای زیادی برای یک حرفه در پی دارد.

سنجش عملکرد/Performance Measurement/Assessment: فرآیند گردآوری اطلاعات مورد نیاز، تحلیل جامع و چند وجهی از عملکردهای نهایی و کمکی افراد در حین یا پایان انجام کار، اندازه‌گیری و تصمیم‌گیری درباره آن.

سنجش مستمر پیشرفت تحصیلی/Continuous Assessment of Students’ Progress: فرآیند گردآوری مداوم اطلاعات درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، تجزیه و‌تحلیل و بازخورد دادن به آنان، برای آگاهی از نقاط قوت، ضعف و بهبود کیفیت یادگیری خود و قضاوت درباره اثربخشی تدریس و کفایت برنامه‌های آموزشی.

سنجش، بخش جدایی ناپذیر و محور اصلی فرآیند تعلیم‌و‌تربیت است. آموزش مطلوب بدون سنجش مستمر و کارآمد، امکان‌پذیر نیست.
706

کد خبر: 867381

وب گردی

وب گردی