معرفی رشته «فرآوری آبزیان و تولید کنسرو فرآورده‌های گوشتی» در زمینه کشاورزی

با توجه به رشد جمعیت، گستردگی آب‌های دریایی در کشور و توسعه فعالیت‌های شیلات، فرآوری محصولات صید امری ضروری است و تمام این فعالیت‌ها با تربیت نیروی کارگر ماهر، تکنسین و کارشناس در دوره کاردانی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،‌ رشته «فرآوری آبزیان و تولید کنسرو فرآورده‌های گوشتی» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

معرفی رشته

با توجه به رشد جمعیت و تغییر عادات غذایی، همچنین گستردگی آب‌های دریایی در شمال و جنوب کشور و منابع آب‌های داخلی و توسعه فعالیت‌های شیلات در این حوزه‌ها، فرآوری محصولات صید و تولید شده امری لازم و ضروری است.

نگهداری و عرضه بهینه محصولات، تولید فرآورده‌های جدید شیلاتی و کنترل کیفی آنها از نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. تمام این فعالیت‌ها با تربیت نیروی کارگر ماهر و نیروی متخصص تکنسین و کارشناس در دوره کاردانی امکان‌پذیر خواهد بود.

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی استاندارد مهارتی شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

1- توانایی شناخت انواع ماهی

2- روش‌های صید و برداشت آبزیان

3- اصول جابه‌جایی و آماده‌سازی آبزیان

4- فراوری و انجماد آبزیان

5- فراوری سنتی آبزیان

6- کنسرو ماهی

7- محصولات خاویاری و ماهیان خاویاری

8- اصول بسته‌بندی و عرضه محصولات آبزی

9- کنترل شیمیایی میکروبی آبزیان

10- اصول تضمین کیفیت محصولات آبزی

آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. همچنین با 3 ساله شدن دوره تحصیلی دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته مرتبط می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

هنرجویان پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان به عنوان کارگر ماهر می‌توانند در شیلات و مراکز صید ماهی و کارخانجات فراوری ماهی مشغول به کار شوند. در صورت ادامه تحصیل، پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان مسئول آزمایشگاه، مسئول فنی و یا متصدی دستگاه‌های بخش تولید مشغول به کار می‌شوند.

ساعت آموزش

رشته «فرآوری آبزیان و تولید کنسرو فرآورده‌های گوشتی» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 55 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «تکنولوژی فرآوری آبزیان متشکل از 15 واحد نظری و 22 واحد عملی»، «تولید کنسرو و فرآورده‌های گوشتی متشکل از 4 واحد نظری و 5 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.
706

کد خبر: 867463

وب گردی

وب گردی