اولویت‌های اختصاص منابع به تولید/طرح‌ها باید توجیه داشته باشند

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه نظام بانکی برای افزایش سهم تولید در تسهیلات‌دهی خبر داد و گفت: طرح‌هایی تامین مالی می‌شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از بانک مرکزی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های ویژه نظام بانکی در حوزه تولید و اشتغال در سال ۱۳۹۶به نحوی طراحی شده که رقم ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شود؛ ضمن اینکه با توجه به برآورد ۶۷۱۰ هزار میلیارد ریالی توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی، سهم این تسهیلات از کل تسهیلات پرداختی به حدود ۷.۵ درصد در سال جاری خواهد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: درک درست از وضعیت بانک‌ها و اوضاع اقتصادی کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده است منابع بانک‌ها تا حد زیادی به صورت هدفمند به سمت تولید برود.

او تصریح کرد: بانک مرکزی در اجرای این طرح، از رعایت اصولی که برای اطمینان از سلامت نظام بانکی وجود دارد عدول نخواهد کرد و منابع بانکی به سمت پروژه هایی هدایت خواهند شد که توجیه اقتصادی داشته باشند.

به گفته سیف، ترویج و توسعه استفاده از خدمات کارت های اعتباری بایستی در دستورکار بانک ها قرار گیرد و بانک مرکزی هرگونه مانعی در این مسیر را برطرف خواهد کرد.

او اظهار داشت: رتبه بندی بانک ها بر اساس سهم بازار، ملاک درستی نیست و بانک مرکزی فعالیت بانک ها را بر اساس عملکرد سالم، رعایت اصول مدیریت ریسک و سودآوری ارزیابی می کند.

همچنین در این نشست، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تثبیت و ایجاد اشتغال در شرایط اقتصادی فعلی کشور را نتیجه عملکرد بانک ها در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: اگر حمایت نظام بانکی از بخش های تولیدی نبود، بخشی از واحدها تعطیل و کارکنان آنها بیکار می شدند.

او افزود: هدف از این طرح صرفا توزیع پول بین بنگاه های اقتصادی نیست و ارائه تسهیلات به شرط تولید و فروش انجام می شود.

شریعتمداری ادامه داد: تامین سرمایه در گردش یکی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی است که خوشبختانه بانک ها در این خصوص عملکرد مناسبی داشته اند، ضمن اینکه برای حل سایر مشکلات صنعت و تولید هم برنامه های ویژه ای داریم.

401

کد خبر: 867571

وب گردی

وب گردی