ایران مانع سیطره آمریکا و اسرائیل بر منطقه شده است

تحلیلگر سیاسی آمریکایی می‌گوید آن بخش‌هایی از ساختار قدرت آمریکا که دونالد ترامپ به آنها نزدیک است، شدیداً هوادار صهیونیسم هستند.

به گزارش ایسکانیوز «کیت پرستون» تحلیلگر سیاسی آمریکایی با رد ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر نقض برجام از سوی ایران گفت، این رویکرد بخشی از تلاش‌ها برای تضعیف تهران به‌عنوان مانع شکل‌گیری یک فضای تحت کنترل آمریکایی اسرائیلی است.

به‌گفته وی، دولت آمریکا ایران را به نقض برجام متهم می‌کند، اقدامی که بخشی از سیاست‌های آمریکا برای «تضعیف ایران به‌عنوان مانعی بر سر راه توسعه‌طلبی اسرائیل و ایجاد یک فضای تحت سلطه آمریکایی اسرائیلی است».

این تحلیلگر سیاسی آمریکایی، اتهامات کنونی آمریکا را مشابه اقدامات این دولت پیش از حمله به عراق در سال 2003 توصیف کرد، زمانی که عراق از سوی دولت جورج بوش پسر به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی متهم شد.

پرستون در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: آن بخش‌هایی از ساختار آمریکا که دونالد ترامپ نزدیکی زیادی به آنها دارد، شدیداً هوادار صهیونیسم هستند و ایران را به‌عنوان مانع اصلی توسعه‌طلبی اسرائیل در خاورمیانه می‌دانند. هدف جناح راست اسرائیلی که در کابینه نتانیاهو و حزب لیکود خود را نشان می‌دهد، گسترش اراضی تحت کنترل اسرائیل تا جایی است که بتوانند براساس تورات مابین نیل و فرات را به‌زیر سلطه درآورند. این موضوع را بیش از هر چیزی در گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی فلسطینی و حملات متداوم اسرائیل به لبنان می‌توان دید.

به‌گفته وی، در حال حاضر، خاورمیانه نقطه مرکزی نزاع گسترده‌ای است که بین قدرت‌های غربی و شرقی در نظام بین‌الملل ایجاد شده است. محور غربی متشکل از ایالات متحده، ناتو، اسرائیل و مجموعه تحت هدایت عربستان سعودی است، و این سعودی و دیگر کشورهای متحد آن هستند که مسئول گسترش ایدئولوژی سلفی/وهابی در سرتاسر خاورمیانه و اروپا هستند. سلفی‌ها منبع اصلی تروریسم تکفیری در خاورمیانه هستند.

پرستون هرچند می‌گوید که درباره انگیزه‌های شخصی ترامپ نمی‌تواند حدسی بزند اما بر این باور است که خطی که به ترامپ القا می‌شود منبعث از نخبگان قدرت و نهادهای امنیت ملی آمریکا است که به‌دنبال تضعیف ایران هستند. به‌گفته وی، این موارد دقیقاً مشابه همان رخدادهایی هستند که پیش از حمله به عراق در سال 2003 رخ دادند.

منبع : تسنیم

کد خبر: 867579

وب گردی

وب گردی