قدرت اشعه قوی‌ترین لیزر جهان افزایش می‌یابد

با تلاش محققان و دانشمندان سراسر جهان در بخش لیزر، قدرت قوی‌ترین لیزر دنیا به‌زودی دو برابر خواهد شد.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است با بودجه‌ای 2 میلیون دلاری قدرت اشعه‌های قوی‌ترین لیزر جهان از 300 به 500 هزار میلیارد وات برسد. لیزر هرکول که در سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرد، با ایجاد یک پرتو لیزر متمرکز با شدت 20 سکستیلیون وات(10 به توان 21) در هر سانتی‌متر مربع، رکورد گینس در زمینه لیزر متمرکزشده با شدت بالا را در اختیار دارد. البته لیزر دیوکلیس در دانشگاه نبراسکا-لینکلن نیز، دارای قدرت تنها 100 تراوات است، اما آن را 100 برابر سریع‌تر منتشر می‌کند.
برای آنکه هرکول همچنان رکورددار بماند، ارتقای قدرت تا 500 و یا حتی 1000 تراوات انجام می‌شود، این افزایش با جایگزینی سه لیزر از پنج لیزر قدیمی(اجزایی که امواج فوق کوتاه نور را تقویت می‌کنند) به دست می‌آید. این امر می‌تواند به آزمایشگاه‌های سراسر جهان کمک کند که اسرار اخترفیزیک و یا الکترودینامیک کوانتومی بررسی و کشف کنند.
محققان دانشگاه میشیگان با همکاری دانشمندان سراسر جهان، با کمک لیزر قدرتمندتر می‌توانند دستگاه‌های کوچک‌تری برای تولید ذرات و اشعه‌های ایکس برای مقاصد درمانی و امنیتی بسازند. همچنین چنین لیزری در حوزه فیزیک اخترشناسی و کوانتومی کارآمد خواهد بود.

کد خبر: 867586

وب گردی

وب گردی