ممنوعیت استفاده از مواد دخانی معطر و معسل مورد تایید هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفت

دکتر گلمکانی گفت: با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ممنوعیت وضع شده برای منع استفاده از مواد دخانی معطر و معسل مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم گلمکانی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دضمن اعلام این خبر گفت: هیات عمومی دیوان عدالت اداری در نشست اخیر خود ، شکایت مطرح شده در هیات عمومی دیوان به خواسته ابطال تصمیم ستاد کشوری کنترل دخانیات و همچنین مکاتبات انجام شده از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ممنوعیت تولید و عرضه مواد معطر و معسل دخانی را خلاف قانون و خارج از اختیارات دستگاه های اجرایی یاد شده تشخیص نداد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، در این خصوص گفت: در پی اقدام قانونی ستاد کشوری کنترل دخانیات مبنی بر ممنوعیت کاربرد عطر و طعم در مواد دخانی در جهت پیشگیری از تبلیغ، تشویق و تحریک به استفاده از مواد دخانی، معاونت وقت بهداشت وزارت بهداشت طی مکاتبه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعمال سیاست‌های لازم به منظور جلوگیری از واردات، تولید و عرضه محصولات معطر و معسل دخانی را مورد تاکید قرار داد؛ که متعاقب این امر اشخاصی با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری ، ضمن درخواست ابطال این تصمیمات، تقاضای صدور دستور موقت جهت جلوگیری از اجرای آن را نمودند و با طرح پرونده در هیات عمومی و تصمیم یکی از شعب دیوان، اجرای این تصمیمات تا صدور رای نهایی از دیوان موقتا متوقف شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت یادآور شد: هیات تخصصی دیوان در رسیدگی بدوی به موضوع تصمیم قاطعی اتخاذ نکرد و به دلیل اینکه اکثریت اعضا موافق با ابطال بودند، رسیدگی نهایی پرونده به نشست هیات عمومی موکول گردید.

دکتر گلمکانی تصریح کرد: با توجه دفاعیات صورت گرفته و انعکاس آثار سوء استفاده از این تولیدات، هیات عمومی دیوان در رای قاطع صادره، این شکایت را وارد ندانست و به صحت تصمیم وزارت بهداشت در این جهت رای داد.

وی افزود: رای قاطع هیات عمومی دیوان ثابت کرد دستگاه های عالی نظارتی با حمایت از تصمیمات دستگاه های اجرایی در جهت اعمال وظایف قانونی خود اجازه هنجارشکنی و تعرض به سلامت آحاد جامعه را به هیچکس نمی دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در پایان با قدردانی از حسن توجه ریاست و دیگر قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری به این مورد حساس بیان کرد: با این رای، از دستور موقت صادره نیز رفع اثر گردیده بنابراین، ممنوعیت ورود، تولید و عرضه توتون و تنباکوی معطر و معسل همچنان به قوت خود باقی است و طبق تصمیم هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دستگاه های اجرایی مربوطه مکلف به اجرای تکالیف قانونی خود در این رابطه هستند.

701

کد خبر: 867642

وب گردی

وب گردی