بازخوانی دستاوردهای اجتماعی  و رفتارهای صحیح اجتماعی در زیارت اربعین

مراسم اربعین سید سالار شهیدان همه ساله جمع کثیری از عاشقان آن امام همام را در کربلای معلی گرد هم جمع می‌کند تا با برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری راه و روش زندگی حسینی را پس از 1400 سال از واقعه عاشورا زنده نگه دارند.
سنت پیاده‌وری از نجف تا کربلا از قدیم الایام در میان مردم عراق مشهور بوده است. اما برگزاری این سنت در 4-5 سال اخیر افزایش چشمگیر و قابل توجهی داشته است. به طوری که این تجمع بشری برای پنجمین سال متوالی در کتاب گینس ثبت شد. این رویداد بزرگ علاوه بر مراسم عزاداری در طول مسیر پیاده روی، جنبه‌های روحی، روانی بسیاری زیادی را به همراه دارد
جنبه‌هایی مانند : برابری نژادی که شاید در ایام‌های دیگر سال به آن توجهی نشود و این موضوع خود می‌تواند یکی از جنبه‌های مثبت این مراسم باشد. غیر از برابری نژادی برخورد بسیار خوب میزبانان این مراسم که همان مردم عراق هستند توجه همه راهپیمایان را به خود جلب می‌کند.
شاید کمتر کسی پیدا شود که به مدت یک هفته خانه خود را با تمام امکانات رفاهی در اختیار کسی دیگر قرار دهد. اما در طول برگزاری مراسم اربعین شاهد این هستیم که مردم عراق به صورت خودجوش این حرکت را انجام می‌دهند. پذیرایی رایگان نیز در طول مسیر همواره تاثیرات مطلوبی را در این مراسم دارد.
رفتارهایی که طی مراسم اربعین شاهد آن هستیم در ایام دیگر سال شاید کمتر به چشم بخورد؛ برابری، عدالت، کمک به هم نوع، وحدت به دور از هیچ چشمداشتی، طراوت خاصی را به این مراسم بخشیده است.

در رویداد بزرگ راهپیمایی اربعین به خوبی می توان حس کرد که امام حسین(ع)محور وحدت مردم و دلیل محکمی برای نزدیکی کشورهای اسلامی شده و این موضوع از منظر روان‌شناسی اجتماعی، قابل تامل است و نوعی همبستگی مثبت در میان جامعه اسلامی ایجاد کرده است.

*کارشناس روانشناسی و خبرنگار

700

کد خبر: 867658

وب گردی

وب گردی