علت حادثه اخیر سقوط اتوبوس مشخص شد/ نظریه اولیه: خرابی ترمز و جعبه دنده

حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه ـ سوادکوه در نود و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که قرار شد نتیجه آن در نشست بعدی ارائه شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، طبق اعلام دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها نود و یکمین نشست این کمیسیون صبح دوشنبه (۱۵ آبان) به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد:

مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص دو موضوع نصب حفاظ‌های ایمنی وسایل نقلیه سنگین و استفاده از تبلت در ثبت تصادفات رانندگی مورد پیگیری قرار گرفت.

خلاصه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه ـ سوادکوه (محدوده انتهایی گردنه گدوک) به شرح ذیل ارائه شد:

حادثه در حوالی ساعت ۱۸:۴۰ روز یکشنبه ۱۴ آبان رخ داد.

اتوبوس از تهران به مقصد گرگان با ۳۹ سرنشین (۳۶ مسافر، ۲ راننده و یک کمک‌راننده) در حرکت بوده است.

قبل از وقوع حادثه در فاصله ای حدود ۲.۷ کیلومتر از محل وقوع، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس (از ۶۰ به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یک قوس افقی چپگرد واژگون شد.

اتوبوس پس از واژگونی و برخورد با دیواره بتنی کنار جاده (که مانع سقوط آن به دره شد) در حدود ۱۰۰ متر روی سطح جاده کشیده شده و در نهایت متوقف شد.

بر اساس خروجی های سامانه سپهتن، راننده در طول مسیر سرعت مجاز را رعایت کرده است (حداکثر سرعت ۸۹ کیلومتر در ساعت)

حادثه منجر به کشته شدن ۱۵ نفر و مجروحیت ۲۴ نفر گرشددید (۱۳ نفر فوتی در صحنه و ۲ نفر در بیمارستان)

نخستین آمبولانس از پایگاه ۳۳۹۳ ورسک ۳ دقیقه پس از دریافت مأموریت (زمان دریافت مأموریت: ۱۸:۴۶) به صحنه حادثه رسید.

از مجموع ۲۶ مصدوم، ۲۰ مصدوم توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ و ۴ مصدوم توسط آمبولانس هلال‌احمر انتقال یافتند (دو نفر سرپایی درمان و ترخیص شدند) دو نفر از مصدومان نیز در بیمارستان فوت کردند.

بر اساس نظریه اول پلیس راهور ناجا، نقص فنی اتوبوس (عدم ترمزگیری و خرابی جعبه دنده) عامل اصلی شکل‌گیری حادثه بوده است.

بخشی از علت تشدید حادثه ناشی از کنده شدن صندلی‌ها بوده است.

بر اساس گزارش پلیس راهور، راننده دارای ۲۲ سال سابقه رانندگی، فاقد تخلفات حادثه‌ساز بوده است.

در نهایت به‌منظور تحلیل عمقی تصادف با هدف پیشگیری از سوانح مشابه، مقرر شد با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه از لحاظ وقوع نقص فنی به صورت لحظه‌ای یا مستمر (سیستم ترمز- ریتاردر- جعبه دنده)، علل شکل گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم کارشناسی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته و نتیجه آن در نشست بعدی ارائه شود.

رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های کشور ارائه و کلیت آن مورد تأیید اعضا قرار گرفت و مقرر شد فاز ۲ برنامه شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های تفصیلی اجرایی در مدت ۲ ماه نهایی و ارائه شود.

401

کد خبر: 867703

وب گردی

وب گردی