منتظری: زائرین اربعین سربازان فرهنگی خاورمیانه هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: حضور حدود 3میلیون ایرانی در مراسم اربعین، می تواند یک دستاورد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای دولت عراق باشد و وابستگی های اجتماعی میان مردم ایران و عراق را مستحکم تر خواهد کرد.

علی منتظری کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تاثیرات مراسم اربعین در منطقه خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: طی 5 ساله گذشته با برقراری امنیت در داخل عراق، این مراسم حقیقتا یک همایش سیاسی و فرهنگی بزرگ در عراق است برای حفظ شعائر اسلامی و دینی یک مراسم با شکوه است.

وی افزود: این مراسم با توجه به اجتماع عظیمی که در آن صورت می گیرد، می تواند دستاوردهای بزرگی را برای دو کشور ایران و عراق به همراه داشته باشد؛ این موضوع را اگر بخواهیم از در غالب روابط دو جانبه نیز بررسی کنیم، حضور حدود 3میلیون ایرانی در عراق می تواند یک دستاورد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای دولت عراق باشد و وابستگی های اجتماعی میان مردم ایران و عراق را مستحکم تر خواهد کرد.

منتظری ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا مانند پاکستان، هند، آمریکا، روسیه و... در این مراسم حاضر می شوند و فضای معنوی که وجود دارد می تواند در تلطیف و هم گرایی احساسات مسلمانانی که در این اجتماع حاضر می شوند تاثیر قابل توجهی را داشته باشد.

این کارشناس تاکید کرد: گرد هم آمدن بیش از 25 میلیون نفر در یک فاصله جغرافیایی کاملا مشخص و در کشوری که درگیر مسائل امنیتی نیز هست، می تواند برای تمام مجموعه های تکفیری و تروریستی که در منطقه حضور دارند یک هماورد بسیار بزرگ باشد؛ به این معنا که با وجود تمام تهدیداتی که ممکن است متوجه زائرین شود جمعیتی به این عظیمی گردهم می آیند.

وی با بیان این که تمام افراد حاضر در مراسم اربعین از لحاظ قلبی و روحی مخلص شعائر امام حسین(ع) هستند تصریح کرد: حضور گسترده مردم در این مراسم به تروریست های تکفیری پیغام می دهد که اگر شرایط بحرانی نیز در عراق حاکم باشد این اجتماع با شکوه تر از همیشه برگزار خواهد شد.

منتظری اضافه کرد: افراد حاضر در این مراسم می توانند سربازان روحی، فکری، فرهنگی و معنوی برای مبارزه با اندیشه های تکفیری باشند که سال های طولانی با کمال تاسف بر گستره کشور عراق حاکم بوده اند و به دلیل منحرف بودنشان آلت دست طرف های خارجی در منطقه قرار گرفتند.

این کارشناس با تاکید بر این که برنده اصلی حضور جریانات تکفیری در منطقه اسرائیل است خاطر نشان کرد: بروز هرگونه تشنج های مذهبی و طایفه ای و تجزیه در منطقه خاورمیانه به نفع اسرائیل تمام خواهد شد که در این شرایط راه پیمایی اربعین می تواند پیام وحدت بخشی را برای منطقه خاورمیانه به همراه داشته باشد.

وی تاکید داشت: بنده نمی توانم اشخاصی را که در این شرایط حساس امنیتی به عراق سفر می کنند سربازان یک ارتش بنامم، بلکه این افراد سربازان فرهنگی، اجتماعی و معنوی و مسالمت جوی خاورمیانه هستند که می توانند در خدمت به توسعه و گسترش همکاری و مودت بین طوایف اسلامی در منطقه خاورمیانه نقش مهمی را ایفا کنند.

منتظری در پایان اظهار داشت: آن چه را که ما بر اساس اندیشه های انقلاب اسلامی اعلام می کنیم، لزوم مودت و هم زیستی مسالمت آمیز میان اقوام مختلف اسلامی در خاورمیانه است و برگزاری مراسم اربعین می تواند نماد این پیام انقلاب اسلامی باشد زیرا که انقلاب ما متاثر از اندیشه های اهل بیت(ع) است.

302

کد خبر: 867723

وب گردی

وب گردی