نباید آموزش و پرورش را به ماشین استخدام دولتی تبدیل کرد

در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آمده است: نباید کسوت معلمی به عنوان کلیدی‌ترین نقش در آموزش و پرورش را به هر فردی سپرد و این وزارتخانه را به ماشین استخدام دولتی و بنگاه کاریابی تبدیل کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به برخی اظهارنظرهای اخیر پیرامون جذب و تأمین نیروی انسانی این وزارتخانه اطلاعیه‌ای، صادر کرد.

برخی از نمایندگان و دلسوزان، اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مطالبی را پیرامون استخدام در آموزش و پرورش عنوان کرده‌اند که لازم است نکاتی را برای تنویر افکار عمومی به استحضار برسانیم:

1- اخیراً اظهاراتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه طبق قانون برنامه ششم، دانشگاه فرهنگیان باید در هر سال 30 هزار دانشجو بپذیرد و در حال حاضر فقط چهار هزار نفر در هر سال می‌پذیرد.

در پاسخ به این قبیل اظهارات باید گفت، اولاً سال تأسیس دانشگاه فرهنگیان همزمان با شروع برنامه پنجم توسعه و مربوط به دولت دهم است که تعداد دانشجوی پذیرفته شده در دوره مذکور به ترتیب در سال 91 عدد 22 هزار و 500 و درسال 92 عدد 17 هزار و 500 نفر و در مجموع 40 هزار دانشجو بوده است حال آنکه تعهد مسئولان وقت، بر اساس برنامه پیشنهادی 82 هزار نفر بوده است. اگر دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش 120 هزار نفر را داشته است، چرا در زمان تصدی خودشان، چنین تعدادی را پذیرش نکرده‌اند؟!

ثانیاً، اگر چه دانشگاه فرهنگیان در چهار سال اخیر به دلیل فقدان امکانات و سایر محدودیت‌ها، قادر به پذیرش ثابت سالانه 25 هزار نفر نبوده است، اما در کنار این تعداد، در سه دوره اقدام به پذیرش و تربیت حدود 25 هزار نفر دیگر نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نموده است که این ظرفیت پذیرش شده از نظر اکثر آنها مغفول مانده است.

2- طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه با هدف تربیتِ معلمِ کیفی و «کیفیت بخشی» به نظام تعلیم و تربیت تأسیس شده و نباید کسوت معلمی به عنوان کلیدی ترین نقش در آموزش و پرورش را به هر فردی سپرد و آموزش و پرورش را به ماشین استخدام دولتی و بنگاه کاریابی تبدیل کرد.

3- اصلاحیه جذب نیروی پیش دبستانی در سال 94 در مجلس تصویب شده که در آن استخدام نیروی حق‌التدریس منع شده است و جای تعجب دارد که برخی نمایندگان محترم مجلس در سال تصویب این قانون، خود در مجلس حضور داشته و قطعاً از این قانون مطلعند.

4 - همچنین برخی عزیزان که نسبت به استفاده از ظرفیت جذب نیروی انسانی دانشکده‌های فنی وحرفه‌ای سخن گفته‌اند، نباید فراموش کنند که این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها به عنوان یک ظرفیت ویژه می‌توانست بازوی توانمندی برای تأمین و تربیت نیروی انسانی مناسب باشد ولی متاسفانه قبل از تأسیس دانشگاه فرهنگیان توسط برخی از نمایندگان محترمی که خودشان از مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند، با کلیه امکانات، اموال منقول و غیرمنقول، نیروی انسانی، دارایی‌ها، تعهدات و مسئولیت‌ها از آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل و اهدا شد.

5- وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم در راستای اسناد فرادستی و مأموریت های کلان خود، منطقاً نمی‌تواند تحت تأثیر اظهار نظرهای سیاسی، دست به استخدام و تأمین نیروی انسانی موردنظر از راهی غیر از دانشگاه فرهنگیان نماید. قطعاً راه تأمین نیروی متخصص و متعهد در آموزش و پرورش، فرستادن نیروهای نامرتبط با شغل معلمی به کلاس درس نیست. اتفاقی که در سال 1389 در قالب بزرگترین نابسامانی اداری استخدامی، 112 هزار و 649 نفر تحت عنوان طرح مهرآفرین بدون هیچ گونه بررسی صلاحیت و آموزش مهارت معلمی رخ داد و یقیناً دیگر شاهد به‌کارگیری نیروهای خدماتی، آبدارچی، راننده و انباردار به عنوان معلم نخواهیم بود.

وزارت آموزش و پرورش قطعاً برای فائق آمدن برکاستی‌های عدیده از جمله کمبود نیروی انسانی و مسأله کیفیت، به همراهی و پشتیبانی همه دلسوزان و دغدغه مندان نظام جمهوری اسلامی نیاز دارد و یقیناً این مسیر خطیر و آینده‌ساز که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، همگان را به سرمایه‌گذاری در آن تشویق و ترغیب کرده اند، بدون همدلی و مسئولیت شناسی همه علاقه‌مندان و دلسوزان پیشرفت ایران اسلامی محقق نخواهد شد.
706

کد خبر: 867788

وب گردی

وب گردی