پیشگیری از جرم، موضوعی فراقوه‌ای است/ حرکت هماهنگ و منسجم همه دستگاه‎ها زمینه‎ساز کاهش جرائم است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: رویکرد پیشگیرانه در مواجهه با جرائم در بلند مدت موجب کاهش هزینه‌های قوه‌قضاییه خواهد شد؛ کاهش ورودی پرونده‌ها و بزه کمتر، زندان کمتر و هزینه‌های ساختاری کمتر برای قوه‌قضائیه را در‌برخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، منصور مختاری در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین که در سالن جلسات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضایی و همچنین روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌‏های مراکز استان‌‏ها، مباحث مختلفی را بیان کردند.
وی ادامه داد: ایشان اتخاذ ساز‌و‌کار ویژه برای اجرای سیاست‌های قوه‌قضائیه، نظارت بر عملکرد‌ها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران، لزوم تاخیر‌نکردن در اجرای احکام، کادرسازی و جانشین‌پروری، پیشگیری از جرم و افزایش همکاری‌های سه قوه را به عنوان شش اولویت قوه‌قضائیه مطرح کردند.


معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اضافه کرد: نگاهی به این ۶ اولویت به خوبی نشان می‌‏دهد که مجموعه این اولویت‌‏ها در کنار هم به نوعی می‌توانند به عنوان مبانی و چارچوب‌های اصلی حرکت اصلاحی و پیشرو در مسیرحرکت قوه‌قضاییه باشند.


وی افزود: این اولویت‌‏ها الگو‌های سیاست‏‌گذاری، مشکلات قوه‌قضائیه و آینده‌نگری در قوه‌قضاییه ‏است که بیانگر جامعیت نگاه مقام معظم رهبری در‌مورد این قوه است.


مختاری خاطرنشان کرد:، اما یکی از اولویت‌های جدی مد نظر رهبرمعظم انقلاب، موضوع پیشگیری از جرم است؛ نخستین و کلیدی‏‌ترین نکته در این زمینه این است که موضوع پیشگیری از جرم، موضوعی فراقوه‌ای است و باید مجموعه قوای سه‌گانه در این موضوع ورود پیدا کنند. بر این اساس حرکت هماهنگ و منسجم همه دستگاه در زمینه پیشگیری از جرم می‏‌تواند زمینه‌ساز کاهش تنش‌ها و جرائم در کشور باشد.


وی گفت: رویکرد پیشگیرانه در مواجهه با جرائم در بلند مدت موجب کاهش هزینه‌های قوه‌قضائیه خواهد شد، کاهش ورودی پرونده‌ها و بزه کمتر، زندان کمتر و هزینه‌های ساختاری کمتر برای قوه‌قضائیه را در‌برخواهد داشت و با کاهش بستر فساد‌های بزرگ، اعتماد عمومی نیز افزایش خواهد.


مختاری اظهارداشت: با توجه به اهمیت این موضوع مهم انتظار این است که در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی همکاری نزدیکی میان دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد.


وی تصریح کرد: دستگاه قضایی در خصوص پیشگیری از جرم با جدیت موضوع را دنبال می‌کند، جرم مسأله‌ای هزینه بر و مأیوس‌کننده است که همه ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، قربانیان جرم از آسیب جسمی، زیان اقتصادی و ترس رنج می‌برند از این رو اعمال مجرمانه با افزایش هزینه‌های تولید، مالیات، هزینه‌های بیمه و احساس ناامنی و ترس همه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد به طوری که ساکنان مناطق پرجرم ممکن است در اثر لطمات اجتماعی و اقتصادی جرم و احساس بیزاری و ناامیدی حاصل از آن، از برخی فرصت‌های طبیعی زندگی محروم شوند.


وی تأکید کرد: آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که مسأله جرم را ریشه‌کن کنیم؟ شاید خیر، اما منطقی است بر این باور باشیم که جرم می‌تواند کاهش یافته و مهار شود، آنچه جای آن در جامعه ما خالی است، وجود یک راهبرد منسجم و اثربخش مهار جرم است بنابراین به نظر می‌رسد پیشگیری از جرم باید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این راهبرد باشد.


وی اعلام کرد: برنامه‌های پیشگیری از جرم در بسیاری از نقاط جهان گسترش یافته و مشارکت هزاران نفر از کارشناسان پلیس، مقامات عمومی یا خصوصی، رهبران گروه‌های داوطلب، سازمان‌های کارگری و تخصصی و میلیون‌ها نفر از شهروندان را به خود جذب کرده است.


مختاری یادآورشد: دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم با جدیت وارد شده و در آینده نزدیک با اجرای رویکرد‌های عملی، بستر‌های کاهش جرم را شاهد خواهیم بود.

705

کد خبر: 867798

وب گردی

وب گردی