برگزاری مناقصات ساخت داخل فاز 11 پارس جنوبی توسط توتال متوقف نشده است

شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: فرآیند برگزاری مناقصات ساخت داخل و تاسیسات بخش فراساحل طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی از سوی شرکت توتال متوقف نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم دوازدهم تیرماه امسال بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
امضای این قرارداد که نشان دهنده بی توجهی شرکت های نفتی اروپایی به تهدیدات و فشارهای آمریکا بود، نشان داد جذابیت صنعت نفت ایران به حدی است که شرکت های بین المللی نمی توانند آن را نادیده بگیرند.
توتال پس از امضای این قرارداد فرایند اجرای قرارداد را آغاز کرد و جلسات متعددی را نیز با شرکت های ایرانی برگزار کرد.
اما چندی پیش برخی رسانه ها از توقف فرآیند برگزاری مناقصات فاز 11 توسط توتال برای شناسایی پیمانکاران و شرکت ها خبر دادند که اکنون توسط شرکت ملی نفت تکذیب شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس در واکنش به خبری مبنی بر این که «توتال برگزاری مناقصات فاز 11 پارس جنوبی را متوقف کرده است» اعلام کرد: فرآیند برگزاری مناقصات ساخت داخل و تاسیسات بخش فراساحل طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی متوقف نشده است.
بر اساس این گزارش، شرکت فرانسوی توتال مطابق با برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده در حال بررسی صلاحیت ارزیابی سازندگان داخلی برای شرکت در مناقصات آتی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی است.
بر این اساس، تاکنون بخشی از مناقصات فاز 11 برگزار شده و به جمع بندی نهایی رسیده است و بخش دیگری از فرآیند برگزاری این مناقصات در دست اقدام است و بخشی دیگر تا بهمن ماه سالجاری تعیین تکلیف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
با توجه به اینکه این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها به امضا می رسد، دارای اهمیت زیادی است.
وزارت نفت، در مدل جدید قراردادهای نفتی، شرکت های بین المللی را ملزم به شراکت با یک شرکت ایرانی و همچنین استفاده از ساخت داخل کرده است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در 15 آبان ماه امسال اعلام کرد درخواست شروع به کار مدیران و کارشناسان شرکت نفتی «توتال ایران بی.وی» در هیات فنی اشتغال اتباع خارجی مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
بر این اساس، شرکت نفتی «توتال ایران بی.وی» مهرماه امسال در اداره ثبت شرکت ها و موسسه های تجاری ایران به ثبت رسید.
قرار است این شرکت در زمینه سرمایه گزاری پروژه های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی نفت و گاز فعالیت کند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 867878

وب گردی

وب گردی