رکوردی بی نظیز در تجارت محصولات لبنی/ صادرات 21 هزار تنی شیر خشک

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد که هیچ انحصاری در خرید شیر خام از دامداران وجود ندارد اما دلیل اینکه برخی احساس می‌کنند چنین انحصاری شکل‌گرفته دلیل دیگری دارد که به کیفیت تولید برمی‌گردد، چرا که عمدتا دامداران صنعتی می توانند تا حد بالایی کیفیت تولید خود را حفظ کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین صفایی اظهار کرد: همه باید تلاش کنند تا مصرف شیر و لبنیات در کشور افزایش پیدا کنند و به سطح استاندارد برسد که هم اکنون با فاصله معناداری با آن دارد چرا که هم اکنون میزان سرانه مصرف این محصولات در کشور حدود ۱۰۰ کیلوگرم بوده که استاندارد آن به حدود ۱۶۰ کیلوگرم در جهان به صورت متوسط می رسد.

او افزود: برای حفظ سرانه مصرف شیر و لبنیات باید تولید آن را نیز تقویت کنیم که خرید تضمینی شیر خام نیز در همین راستا صورت گرفت و در واقع همه مسئولان باید نگران کاهش سرانه شیر و لبنیات باشند، چرا که در نقطه کنونی نیز دامداران با ریسک و مخاطرات بسیاری در تولید مواجه می شوند و اگر قیمت محصولی که می‌فروشند نیز مناسب نباشد، همین میزان تولید و مصرف نیز که با سرانه جهانی فاصله زیادی دارد با تهدید مواجه می شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: دولت نیز بر اساس همین نگرانی از سال ۱۳۹۳ روی خرید شیر خام تمرکز کرد تا این محصول به شیر خشک و خامه تبدیل شود که از سویی از دامداران حمایت می شود و از سوی دیگر نیست شاهد اتفاقات ناگواری مانند اعتصاب و اعتراض دامداران و نابسامانی وضعیت معیشتی آنها نیستیم.

صفایی با بیان اینکه هیچ انحصاری در خرید شیر خام وجود ندارد و یکی از عوامل اصلی خرید این محصول از دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی کیفیت بالای آنهاست که از قبل نیز به آنها اعلام شده بود، گفت: هیچ عمدی در انحصار خرید شیر خام وجود ندارد چرا که در ابتدای شروع طرح شرایطی گذاشته شد که شامل خرید بهترین شیر با کمتر از یک میلیون واحد بار میکروبی و چربی بالا تر از ۳.۲ درصد چربی است البته این مسئله سبب می شود تا تولید کننده های با کیفیت شیر تقویت شوند بنابراین افراد انتخاب نشده شیر با کیفیت انتخاب شده که البته تعداد فروشندگان و تامین کنندگان این محصول محدود شده است.

او با اشاره به اینکه اخیراً به سمت خرید شیر خام از مراکز جمع آوری شیر که عمدتاً از محصول روستایی و دامداری های نیمه صنعتی تغییر گرایش داده ایم، اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئول اجرای این طرح شد و در سال ۱۳۹۴ روزانه حدود هزار تن خرید شیر خام انجام داد و شیرخشک حاصل از آن برای صادرات در نظر گرفته شده خامه تولید شده از این خرید نیز در کارخانه های داخلی به عنوان چربی حیوانی اضافی مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته صفایی، اجرای این سبب شد تا قیمت شیر خام است سال شروع آن تا امسال افزایش مطلوبی پیدا کند چرا که در آن سال‌ها هر کیلوگرم شیرخام از سوریه کارخانه ها به صورت مدت دار و با قیمت حدود ۱۲۰۰ تومان فروخته می‌شد در حالی که امروز شرایط به گونه ای را نخورده که قیمت هر کیلوگرم شیرخام دامداران به ویژه در دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی به حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان رسیده است. البته یکی دیگر از ویژگی های اجرایی این طرح شکل گیری و تقویت نقد فروشی است و این به نفع دامداران از شرایط آنها نقدینگی خود را به موقع دریافت می کنند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: طی شش ماهه نخست امسال ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن شیر خشک صادر شده است که رکورد بی‌نظیری در تاریخ تجارت لبنیات و محصولات لبنی برای ایران به شمار می رود و تنها در سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن شیر خشک به کشورهای مختلف صادر شده بود که البته ۷ هزار تن نیز واردات داشتیم چه رکوردشکنی امسال نشان‌دهنده بازاریابی مناسب در این زمینه است.

صفایی تأکید کرد: تبدیل بخشی از شیر خام خریداری شده از دامداران به خامه سبب شده تا حدود ۱۰ هزار تومان از واردات کره کاهش پیدا کند چرا که کارخانه ها از طریق این خامه می توانند چربی اضافه مورد نیاز خود را تامین کنند که این مسئله خود از ارزبری بیش از حد از کشور جلوگیری می کند.

کد خبر: 868185

وب گردی

وب گردی